زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

قصه اصحاب فیل





قصه اصحاب فیل، سرگذشت هجوم سپاه ابرهه به خانه خدا در قرآن را می‌گویند.


۱ - در قرآن



قصه اصحاب فیل در سوره فیل نقل شده است. خداوند در این سوره می‌فرماید: «مگر ندیدی پروردگارت با پیل داران چه کرد؟! آیا نیرنگشان را بر باد نداد؟! و بر سر آن‌ها دسته دسته پرندگانی ابابیل فرستاد (که) بر آن‌ها سنگ‌هایی از گل (سخت) می‌افکندند و (سرانجام خدا) آنان را مانند کاه جویده گردانید».

۲ - در تاریخ



راویان عرب واقعه فیل را چنین روایت کرده‌اند: ابومکسوم ابرهه از طرف نجاشی پادشاه حبشه با سردار حبشی دیگر به نام اریاط برای فتح یمن مامور شد. پس از فتح یمن، میان دو سردار حبشی اختلاف شد و این اختلاف به قتل اریاط انجامید و سرانجام ابرهه از طرف نجاشی بر یمن حاکم شد. او در « صنعا » کنیسه‌ای بسیار زیبا از مرمر بنا کرد و مردم را واداشت تا در آن حج به جا آورند. بیشتر مردم دعوت او را پذیرفتند؛ اما مردی از بنی مالک بن کنانه شبانه آن کنیسه را ملوث ساخت و ابرهه از این واقعه خشمگین و مصمم شد کعبه را ویران کند تا عرب‌ها خانه مقدسی نداشته باشند و همه به کنیسه او رو آورند.
ابرهه پس از تهیه ساز و برگ و فیل از حبشه، راه مکه را پیش گرفت. اهل مکه همگی از ترس در مغاره‌های کوه پنهان شدند؛ اما پس از ورود سپاه ابرهه، ناگاه پرندگانی عجیب که در « نجد » و « تهامه » رؤیت آن‌ها بی سابقه بود، از طرف دریا ظاهر شدند و هرکدام دو سنگ در منقار داشتند. عده‌ای حجم سنگ‌ها را به اندازه عدس و نخود تعیین کرده‌اند. مرغان سنگ‌های خود را فروریختند و همه آن قوم را هلاک کردند.
[۱] خزائلی، محمد، ۱۲۹۲-۱۳۵۳، اعلام القرآن، ص۱۵۶.
[۲] قرشی بنابی، علی اکبر، ۱۳۰۷ -، قاموس قرآن، ج۵، ص۲۱۶.
[۳] دراسات تاریخیة من القرآن الکریم، ج۱، ص۳۹۱.
[۴] خرمشاهی، بهاء الدین، ۱۳۲۴ -، دانش نامه قرآن وقرآن پژوهی، ج۱، ص(۲۳۶-۲۳۷).


۳ - پانویس


 
۱. خزائلی، محمد، ۱۲۹۲-۱۳۵۳، اعلام القرآن، ص۱۵۶.
۲. قرشی بنابی، علی اکبر، ۱۳۰۷ -، قاموس قرآن، ج۵، ص۲۱۶.
۳. دراسات تاریخیة من القرآن الکریم، ج۱، ص۳۹۱.
۴. خرمشاهی، بهاء الدین، ۱۳۲۴ -، دانش نامه قرآن وقرآن پژوهی، ج۱، ص(۲۳۶-۲۳۷).


۴ - منبع



فرهنگ‌نامه علوم قرآنی، برگرفته از مقاله «قصه اصحاب فیل».    



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.