هلند

هلند
اطلاعات عمومی
جمعیت کل ۱۶.۵۷۰.۶۱۳ نفر
مساحت ۴۱.۵۲۶ کیلومتر مربع
ادیان(درصد) بی‌دین (۵۵ درصد)، مسیحی (۳۴ درصد)، مسلمان (۵ درصد)
اسلام
جمعیت مسلمانان حدود ۸۰۰ هزار نفر
آمار شیعیان
جمعیت ۲۰۰ هزار نفر
درصد به جمعیت مسلمانان ۲۵ درصد
مراکز شیعی
مساجد مسجد اهل البیت
مؤسسات اجتماعی مجلس اسلامی شیعی،

هلند کشوری در غرب قاره اروپا است که از جمعیت حدود شانزده میلیونی این کشور، حدود هشتصد هزار نفر مسلمان در این کشور حضور دارند. شیعیان هلند با جمعیتی بالغ بر دویست هزار نفر، ۲۵ درصد از مجموع مسلمانان هلند را تشکیل می‌دهند.اکثر شیعیان ساکن هلند، غیر هلندی و از ملیت‌های مختلف ایرانی، عراقی، افغانستانی، ترک و پاکستانی هستند. مجلس اسلامی شیعی و پارلمان شیعی هلند از مهم‌ترین تشکل‌های شیعی این کشور به شمار می‌روند.

موقعیت جغرافیایی و سیاسی

کشور هلند واقع در غرب قاره اروپا یکی از کشورهای برجسته اروپایی با جمعیتی بالغ بر شانزده میلیون نفر است. بخش بزرگی از جنوب شرق آسیا از جمله مجمع الجزایر اندونزی تا زمان استقلال آن در جریان جنگ جهانی، تحت سیطره این دولت بود. سابقه این کشور، در مقایسه با دیگر دولت‌های استعمارگر اروپایی، نشانگر قدرتمندی آن در طول قرن‌های هفدهم تا نیمه‌های قرن بیستم است.



نمودار پراکندگی ادیان در هلند (2013)      بی دین (۵۵٫۱٪)     کاتولیک (۲۳٫۷٪)     پروتستان (۱۰٫۲٪)     اسلام (۵٪)     سایر ادیان (۶٪)

اسلام در هلند

نخستین کرسی اسلام شناسی در شهر لایدن هلند در سال ۱۵۹۹ میلادی تأسیس شده و به همین دلیل بسیاری از کتاب‌های تاریخ کهن اسلامی برای نخستین بار در همین شهر چاپ شده است. بنابراین باید هلند را پیشگام در مطالعات عربی و اسلامی دانست. شاید این رویه، ریشه در روش فکری هلندی‌ها داشته باشد که تعصب مذهبی چندانی نداشتند. آنان در طول قرن بیستم و به جز سال‌های اخیر که تلاشی تحریک آمیز علیه اسلام در آن کشور آغاز شده است، برخورد دینی غیر متعصبانه‌ای از خود نشان داده و بسیاری از انان به دلیل ازدواج با زنان مسلمان یا تأثیرپذیری از فرهنگ اسلامی مسلمان شدند. به همین دلیل کمتر شهری در هلند وجود دارد که در آن مسجد نباشد. غالب ساکنان هلند مانند سایر نقاط اروپا، مسیحی (کاتولیک ۳۱ درصد؛ پروتستان ۲۱ درصد) بوده و رقمی در حدود ۴۰ درصد را افرادی تشکیل می‌دهند که خود را بی‌دین می‌دانند. نزدیک به سی هزار یهودی در این کشور وجود دارد و از کل جمعیت آن کشور، پنج درصد را مسلمانان تشکیل می‌دهند. آنان دو تشکل مهم دارند که با اسم‌های اختصاری (c.g.i و c.m.o) شناخته می‌شود.

شیعیان در هلند

شیعیان با جمعیتی بالغ بر دویست هزار نفر، ۲۵ درصد از مجموع مسلمانان هلند را تشکیل می‌دهند.اکثر شیعیان ساکن هلند، غیر هلندی و از ملیت‌های مختلف ایرانی، عراقی، افغانی، ترک و پاکستانی هستند.

به لحاظ قدمت، نخستین جمعیت شیعی در هلند، از آن ترک‌ها و پاکستانی‌ها است. با روی کار آمدن صدام و فشار وی بر شیعیان، تعداد زیادی از عراقی‌ها به اروپا و از جمله هلند آمدند و همین مهاجرت سبب شده است که عراقی‌ها حضور پررنگی در میان جمعیت شیعی داشته باشند به طوری که در حال حاضر دهها مؤسسه عراقی-شیعی در این کشور فعال است.

جوانان شیعه، ماجرای تشنگی حضرت اباعبدالله(ع) را بر روی کاغذهایی نوشته و سپس به بطری‎های آب معدنی ضمیمه ‏کردند و آنها را میان شهروندان هلندی توزیع می‌کنند

شیعیان هلند از لحاظ اقتصادی در سطح متوسط به پایین قرار دارند که در سال‌های اخیر این وضعیت رو به بهبودی است. اکثر این شیعیان کاسب بوده و قشر کمی نیز فرهنگی و تاجر می‌باشند.

شیعیان در هلند سعی کرده‌اند روابط خوبی را با مردم آن کشور برقرار کنند و از هر فرصتی برای معرفی خود به مردم آن کشور استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در ایام عاشورا، جوانان شیعی با توزیع بطری آب میان مردم، امام حسین(ع) را هم به آنان معرفی می‌کنند.

مراکز و مساجد شیعی

ساخت نخستین مسجد در هلند، در سال ۱۹۸۲ میلادی به همت شیخ حمزه گل علی آغاز شد. وی نقش مهمی در بسیج شیعیان برای همدلی و همراهی جهت ساختن نخستین مسجد در شهر دنهاگ داشت. اندکی بعد این مسجد توسط شیخ محمد القون به طور رسمی افتتاح شد. پس از آن مسجد چهارده معصوم(ع) و سپس مسجدی به نام «محفل علی» برای شیعیان هند و پاکستانی تأسیس گردید.

تشکل‌ها و مراکز شیعه در هلند

در حال حاضر تعداد زیاد مرکز شیعی در هلند وجود دارد که بدین ترتیب هستند:

نام مرکزنام شهرسال تأسیسمؤسس(مدیر یا امام جماعت)فعالیت‌هاتوضیحات
مسجد اهل البیت (ع)دنهاگ۱۹۸۲امام جماعت:شیخ مرتضی نامی دانش‌آموخته قماقامه نماز و برگزاری مناسبت‌های دینیاین مرکز متعلق به ترک‌ها است.
مسجد چهارده معصوم(ع)دنهاگ۱۹۹۹امام جماعت:‌شیخ محمد القوناقامه نماز و آموزش‌های دینیاین مرکز متعلق به ترک‌ها است.
حسینیه یا محفل علی(ع)دنهاگ۱۹۹۷مؤسس و مدیر:سید روشن‌علی علی مهر؛امام جماعت:سید احمدرضا حسینیاین مرکز متعلق به پاکستانی‌ها و هندی‌هااست.
مؤسسه فرهنگی کوثردنهاگرئیس: شیخ ابوطه تمیمیاین مرکز متعلق به عراقی‌ها است.
حسینیه میشن پاکستانی‌هادنهاگ۱۹۷۵مؤسس: جمعی از مهاجران هندی و پاکستانیفعالیت‌های مختصر دینی و حفظ ارتباط میان افراد
مسجد الهجرهروتردامامام جماعت: شیخ اسرافیل دمرتکیننماز جماعت و جمعهاین مسجد متعلق به ترک‌ها است اما شیعیان از هر قومی در آن مشارکت دارند.
مرکز فرهنگی ایمانروتردام۲۰۰۵رئیس: سیدعبدالعظیم مبیندارای سالن‌های مجزا برای آقایان وبانوان؛برگزاری مراسم در مناسبت‌های مختلف دینی؛دارای مدرسه برای تعلیم مسائل دینی به کودکاناین مرکز متعلق به افغانی‌ها است.
مسجد اهل البیت(ع)آیندهوونامام جماعت: شیخ حسین آکایاین مرکز متعلق به ترک‌ها است.
اداره جعفریهآمستردام۱۹۷۵امام جماعت: سیداحمدرضا حسینیاین مرکز متعلق به پاکستانی‌ها است.
جمعیت فرهنگی عراقیدوردرخت۱۹۹۱رئیس:دکتر صلاح الدین عبدالرزاقاقامه شعائر دینی، انتشار نشریه النخیل با مدیریت سید کفاح الحسینی در زمینه مسائل تبلیغی و مدیریت سایت الاضواءمحل نخست این جمعیت شهر برخن آپ شوم (Bergen op zoom) بود اما در سال ۱۹۹۳ میلادی به شهر زایندرخت (Zwijndrecht) منتقل شد و دو سال بعد این مرکز به شهر دوردرخت انتقال یافت و اکنون نیز در دوردخت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
مرکز فرهنگی اسلامی هلند (CCIN)اوترخت۱۹۹۵مؤسس: هیأت مؤسس؛مدیر:شیخ وصفی البدریرسیدگی به امور دینی مهاجران عراقی؛ برگزاری مراسم‌های مذهبی؛ انتشار نشریهآدرس سایت:
سازمان جوانان اهل بیت(ع) هلندمؤسس: تعدادی از جوانانبرگزاری نشست‌های نشست‌های علمی و فرهنگی؛ فعالیت در زمینه مناسبت‌های اسلامی؛ مشارکت در برنامه‌های تلویزیونی؛ برگزاری تظاهرات درباره مسائل مربوط به جهان اسلام

آدرس سایت:

جمعیت الهدیدوردرخت۱۹۹۵تعلیم زبان عربی و دروس اسلامی در روزهای تعطیل آخر هفتهآدرس سایت:
مجمع فرهنگی عراقی۱۹۹۹توزیع کتاب؛ حل و فصل مسائل حقوق خانوادگی؛ انتشار نشریه صراط
جمعیت فرهنگی عراقی(جمعیة الرسول الاعظم(ص))ایجمودن۱۹۹۸رئیس: شیخ حیدر حبتعلیم دروس اسلامی و زبان عربی؛ برگزاری مراسم اسلامی
مسجد و مؤسسه امام حسین(ع)آسن۱۹۹۹رئیس: سیدمصطفی الموسویانجام کارهای فرهنگی در جهت شناسائی فرهنگ اسلامی به اروپاییان و ترویج روحیه تسامح و گفتگو میان تمدن‌های غربی و اسلامی می‌پردازد و توجه خاص به مسائل خانواده در اروپا براساس ضوابط و احکام شرعیاین مرکز مهم‌ترین مرکز شیعی در شمال هلند است.
مؤسسه فاطمة الزهرا(س)آمستردام۲۰۰۰رئیس:‌شیخ محمد ساعدیآموزش زبان عربی و دروس اسلامی؛ برگزاری مراسم‌های مذهبی؛ دیگر برنامه‌های آموزشی و تبلیغی
دار آل البیت(ع) هلند۱۹۹۸مؤسس: شیخ محمدجواد طریحیبرنامه‌های مستمر دینی و مذهبی؛ انتشار نشریات مناسبتیآدرس سایت:
مؤسسه امام مهدی(ع)دنهاگ۲۰۰۰رئیس: شیخ رشاد الانصاریبرگزاری مراسم‌های مذهبی با همکاری دیگر مؤسسات؛ انتشار نشریه کوثر به زبان عربیاین مرکز با دفتر آیت الله سیستانی مرتبط است.

آدرس سایت:

موکب جوانان العباس(ع)دنهاگ۲۰۰۰رئیس: حیدر کاشیتلاش در جهت تعمیق فرهنگ مذهبی و دینی
جمعیة السلام۲۰۰۰رئیس: سید سعد آل بهیه؛ مدیر:رعد جواد

آدرس سایت:

تشکل اسلامی - عراقی۱۹۸۹رئیس:ابومهدی آل طعمه
مؤسسه آل البیت(ع)آرنهم۲۰۰۲رئیس: حسین عباس حسن و ابوعلی سماوی
جمعیت و مدرسه فرهنگی المصطفی(ص)۱۹۹۸مؤسس: سیدعادل آل طعمه، فلاح شروفی و سیدمحمدعلی آل طعمه
محفل علی (ع) در شهر دنهاگ

تشکل‌های اصلی شیعه در هلند

در سال‌های اخیر با گسترش شیعه در هلند، دو تشکل به هدف متمرکز کردن فعالیت مراکز شیعه در هلند تأسیس شده است:

مجلس اسلامی شیعی (SIR)

مجلس اسلامی شیعی در هشتم سپتامبر ۲۰۰۴ میلادی در هلند به ثبت رسید. این تشکل با عنوان اینکه بتواند مراکز و جمعیت‌های شیعی را از اقوام مختلف اعم از عراقی، ترکی، افغانی، پاکستانی، ایرانی و حتی علویان ترکیه زیر پوشش بگیرد، فعالیت خود را آغاز کرده است. هدف آن رسیدگی به مسائل اجتماعی - فرهنگی و حقوقی پیروان اهل بیت(ع) در این کشور است. مجلس اسلامی شیعی شامل دوازده عضو از فعالان اسلامی، وکلای مراجع دینی، مبلغین و برخی از کادرهای اداری است.

جشن تکلیف دختران شیعه هلندی به همت موسسه الکوثر در شهر لاهه

پارلمان شیعی هلند (COV)

پارلمان شیعی هلند در سال ۲۰۰۴ میلادی با همکاری تعدادی از جمعیت‌های شیعی در هلند تأسیس شده و هدف آن معرفی شیعه به جامعه هلند است. این پارلمان مورد حمایت دولت هلند بوده و از سوی این دولت نیز به رسمیت شناخته شده است. ریاست آن با دکتر محمد سعید طریحی (مدیر مجله عربی الموسم) است. این پارلمان در زمینه مسائل فرهنگی و تبلیغی فعالیت کرده و به عنوان یک تشکل رسمی برای شیعیان عراقی در هلند به شمار می‌آید. سایت این تشکل فعال و غنی است.

پانویس

  1. مجله اخبار شیعیان، سال دوم، شماره ششم، اردیبهشت ۱۳۸۵، ص ۴۴
  2. مجله اخبار شیعیان، سال دوم، شماره ششم، اردیبهشت ۱۳۸۵، ص ۴۴
  3. مجله اخبار شیعیان، سال اول، شماره اول، آذر ۱۳۸۴ شمسی، ص ۲۰

منابع

پیوند به بیرون