تغیر مسیر یافته از - الب
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

الب (مفردات‌نهج‌البلاغه)





الب (به فتح الف و سکون لام)، از مفردات نهج البلاغه، به معنای جمع شدن و جمع کردن می‌باشد. در بیان حضرت امیر (علیه‌السلام) حرکت‌های ظالمانه‌ی طلحه و زبیر و فساد انگیزی معاویه، با این واژه مورد تبیین قرار گرفته است.


۱ - مفهوم‌شناسی



کلمه‌ی الب بر وزن عقل، به معنای جمع شدن و جمع کردن، به صورت لازم و متعدی (هر دو) آمده است. از باب تفعیل آن، به‌معنی جمع و به معنی افساد نیز آید، گویی جمع کردن مردم بر فساد است.

۲ - ظلم طلحه و زبیر



امام (صلوات‌اللّه‌علیه) دربارۀ طلحه و زبیر فرموده: «اللهم انهما قطعانی و ظلمانی و نکثا بیعتی و البّا الناس علّی فاحلل ما عقدا...؛ خدایا این دو با من قطع رحم کردند و ظلم نمودند و مردم را بر من شورانیدند، خدایا آنچه را که بسته‌اند، بگشای.»

۳ - فتنه‌ی معاویه



و در نامه‌ای به معاویه (علیه‌لعائن‌اللّه) می‌نویسد: فطلبتنی بما لم تجن یدی و لا لسانی و عصبته انت و اهل الشام بی و البّ عالمکم جاهلکم و قائمکم قاعدکم؛ یعنی: تو مرا با خون عثمان مطالبه کردی با آنکه دستم و زبانم در آن جنایتی نکرده است، تو و اهل شام خون عثمان را بر من بستید و عالمتان جاهلتان را و قائمتان نشستۀ‌تان را فاسد کرد.»
گویند: منظور از «عالم» ابوهریره و از «قائم» عمرو بن عاص است، محمد عبده آن‌را تحریک معنی کرده است؛ لذا آن به معنی تحریک نیز آید.

۴ - پانویس


 
۱. صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۱۹۵، خطبه۱۳۷.    
۲. صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۴۴۶، نامه۵۵.    


۵ - منبع


قرشی بنابی، علی‌اکبر، مفردات نهج البلاغه، برگرفته از مقاله «الب»، ص۵۷.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.