طفّ

از دانشنامه‌ی اسلامی

طفّ (به فتح طاء و تشدید فاء)، سرزمینى است از حومه کوفه در راه بریّه که حسین بن على علیهماالسلام در آنجا به شهادت رسید.

معنای لغوی آن «سرزمین مرتفع» است. طف، مشرف بر عراق بوده است. و آن نام سرزمين كربلا است، به معناى سرزمين مرتفع و بلند، و «يوم الطف‌» اشاره به ‌حادثه كربلا و شهادت امام حسين‌ علیه السلام در آن سرزمين است. روز طف كه همان ‌عاشورا است، در ادبيات به ويژه در اشعار عرب و مراثى شاعران شيعه بسيار بكار رفته ‌است و از حسين‌ علیه السلام به عنوان‌ «قتيل الطف‌» ياد شده است.

یاقوت حموی در معجم البلدان آورده است: طف سرزمینی است از نواحی کوفه در طریق دشت که قتلگاه حسین بن علی رضی الله عنه در آن بوده است. سرزمین مزبور دشتی است نزدیک آبادانی و در آن چندین چشمه جاری است از قبیل: صید و قطقطانه و رهیمة و عین جمل و غیره.

در ناسخ التواریخ آمده است: در مجموع به سرزمین کوفه و کربلا و آن مناطق گفته مى‌شود و در ادبیات و آثار شعرى عرب و مراثى سیدالشهدا علیه السلام از «سرزمین طف‌»، «روز طف‌»، «کشتگان طف‌» و «طفوف‌» بسیار یاد شده است و کنایه از همان کربلاست. در حدیثی، از قول پیامبر خدا صلی الله علیه و آله آمده است که فرزندم حسین، غریب و تشنه و تنها در سرزمین طف کشته‌ خواهد شد: «ولدى الحسین یقتل بطف کربلا غریبا وحیدا عطشانا...».

پانویس

  1. فرهنگ اعلام جغرافیایى - تاریخى در حدیث و سیره نبوى، محمد محمدحسن شراب ، ترجمه حمیدرضا شیخی، ص۲۴۷.
  2. فرهنگ عاشورا، جواد محدثی، نشر معروف، قم، ۱۳۷۴، ص ۲۷۳، قابل دسترس در سایت حوزه، تاریخ بازیابی: ۳ تیر ۱۳۹۱.
  3. لغت نامه دهخدا، ذیل واژه طف، قابل دسترس در لغت نامه دهخدا، ذیل واژه طف، بازبینی: ۳ تیر ۱۳۹۱.
  4. ناسخ التواریخ، ج ۲، ص ۱۸۵. نقل از فرهنگ عاشورا، ص۲۷۳.
واقعه عاشورا
قبل از واقعه
شرح واقعه
پس از واقعه
بازتاب واقعه
وابسته ها