زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

حرس






حرس در اصطلاح فقه نظامی به معنی نگاهبانان درگاه سلطان، رقیبان و پاسبانان به کار رفته است. این اصطلاح در قرآن و بسیاری از روایات نیز استعمال شده است.


۱ - معنای لغوی



حَرْس بر وزن فَعْل اسم جمع یا جمع است. مفرد آن حرسی و حارس است این کلمه در لغت به معنی نگاهبانان درگاه سلطان، رقیبان و پاسبانان به کار رفته است.
[۳] دهخدا، علی‌اکبر، لغتنامه‌ دهخدا، ج۱۹، ص۳۸، اقتباس.


۲ - حرس در قرآن



این واژه فقط یک بار در قرآن استعمال شده است. در قرآن کریم از قول جنیان چنین آمده است: «وَ انَّا لَمَسْنَا السَّماءَ فَوَجَدْناها مُلِئَتْ حَرَساً شَدیداً وَ شُهُباً؛ ما به آسمان رسیدیم و آن را پر از نگهبانان قدرتمند و شهاب‌ها یافتیم‌.»

۳ - حرس در روایات



در بسیاری از روایات اسلامی ماده «حرس» با مشتقات مختلف آن مورد استفاده‌قرار گرفته است که به نمونه‌ای از آن اشاره می‌کنیم.

۴ - روایتی از پیامبر



«وَ فی‌ قَوْلِهِ تَعالی‌: وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ. رُوِیَ انَّ النَّبِیَ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لَمَّا نُزِلَتْ هذِهِ الْایَةُ قالَ لِحُرَّاسٍ مِنْ اصْحابِهِ یَحْرُسُونَهُ؛ (سَعَدُ وَ حُذَیْفَهُ): الْحِقُوا بِمُلاحِقُکُمْ فَانَّ اللَّهَ تَعالی‌ عَصَمَنی‌ مِنَ النَّاسِ؛ روایت شده است، زمانی که آیه ۶۷ سوره مائده بر پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نازل شد، خطاب به محافظان خود (سعد و حذیفه) فرمود: به گروه خود بپیوندید، چرا که خداوند تبارک و تعالی مرا از گزند مردم، حفظ می‌کند.»

۵ - روایتی دیگر



از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) چنین روایت شده است:
«حَرْسُ لَیْلَةٍ فی‌ سَبیلِ اللَّهِ افْضَلُ مِنْ الْفَ لَیْلَةٍ یُقامُ لَیْلُها وَ یُصامُ نَهارُها؛ یک شب نگهبانی در جنگ بهتر از هزار شبی است که شب‌هایش در عبادت و روزهایش به روزه گرفتن سپری شود.»

۶ - پانویس


 
۱. این منظور، محمد بن مکرم، لسان‌ العرب، ج۶، ص۴۸، نشر دار صادر.    
۲. زبیدی، مرتضی، تاج‌العروس، ج۱۵، ص۵۳۱.    
۳. دهخدا، علی‌اکبر، لغتنامه‌ دهخدا، ج۱۹، ص۳۸، اقتباس.
۴. جن/سوره۷۲، آیه۸.    
۵. مائده/سوره۵، آیه۶۷.    
۶. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۱۷، ص۱۷۶، چاپ تهران، مؤسسة الوفاء.    
۷. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ج۱، ص۴۴۹.    
۸. متقی هندی، علاءالدین، کنزالعمال، ج۴، ص۲۹۷.    


۷ - منبع



جمعی از نویسندگان، پژوهشکده تحقیقات اسلامی، اصطلاحات نظامی در فقه اسلامی، ص۵۱.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.