زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

استثمار





به بهره‌کشی به ناحق از دیگران استثمار می‌گویند.


۱ - معنای لغوی



این واژه از ریشه «ث‌م‌ر» به معنای میوه و حاصل هر شیء است
[۱] ترتیب‌العین، ص‌۱۲۱.
[۲] لسان‌العرب، ج‌۲، ص‌۱۲۶.
[۳] التحقیق، ج‌۲، ص‌۲۸، «ثمر»
و در اصطلاح به بهره‌کشی یک طرفه و تصاحب دسترنج دیگران گفته شده
[۴] فرهنگ فارسی، ج‌۱، ص‌۲۴۱.
[۵] فرهنگ اصطلاحات معاصر، ص‌۶۱‌
، و مرادف با « استغلال » است.

۲ - استثمار در قرآن



واژه استثمار در قرآن کریم نیامده است؛ اما از واژه‌های «عَبَّدْتَ» و نیز برخی آیات دیگر در ارتباط با سوء استفاده از زنان و فرزندان قابل استفاده است، افزون بر آن، مصادیق متعددی از استثمار و ابعاد گوناگون حقوقی و اخلاقی آن در آیات فراوانی از قرآن مورد توجّه قرار گرفته است.

۳ - حکم معاملات استثماری



این پدیده در قرآن از نگاهی کلی، امری ناروا و تعرضی ظالمانه و غاصبانه به شمار رفته و برخلاف فطرت انسانها و سنت الهی و سبب نابودی جامعه تلقی شده و هرگونه رابطه استثمارگرایانه، حرام و معاملات استثماری به سبب تضییع حقوق دیگران، باطل شمرده شده است.
[۸] المیزان، ج‌۱۰، ص‌۳۶۴‌-۳۷۰.
[۹] المیزان،ج‌۱۸، ص‌۳۲۷

قرآن کریم خداوند را مالک حقیقی همه ‌چیز شمرده و برای انسان‌ها تنها حق تصرف در این امانت، با احکام و راه‌هایی، قائل شده‌ است. انسان با کار و تلاش خود می‌تواند به بهره و نتیجه دست پیدا کند و نتیجه کار و تلاش وی نیز از آن خود اوست، ازاین‌رو در اسلام، بهره‌کشی بدون عوض از کار دیگران، در هر شکل و صورت جایی ندارد و اسلام نظام استثماری را لغو کرده ‌است، استثمار جامعه را از تعادل خارج می‌کند و با افزایش آن، جامعه به نابودی کشیده می‌شود. امام‌ خمینی در نگاه معرفتی خاستگاه زیاده‌خواهی و استثمار را حرص و طمع و نبود تربیت صحیح در انسان می‌داند. ایشان به سه نوع استعمار که شامل استثمار در روابط فردی، استثمار حکومت از مردم و استثمار یک کشور از کشوری دیگر، اشاره کرده، معتقد است در سطح روابط فردی باتوجه‌به انواع بهره‌کشی‌ها مانند معاملات ربوی و مالکیت غیرمشروع و غصب و تصرف اموال دیگران و کسب مال بدون حساب و موازین و مقررات از جمله موارد استثمار فردی است. ربا و بهره پولی را بدترین نوع استثمار می‌داند. درباره‌ استثمار حکومت از مردم نیز امام ‌خمینی در آغاز دههٔ ۱۳۲۰، به چپاول ثروت و ذخایر ایران در دوران حکومت رضاشاه انتقاد کرده ‌است
[۱۲] خمینی، روح‌الله، کشف الاسرار، ص۲۰۸، تهران، بی‌تا.
و معتقد بود زمامداران دولت به اسم خدمت به مردم و ملت به استثمار و بهره‌کشی از توده‌ مردم مشغول بوده‌اند.
[۱۳] خمینی، روح‌الله، کشف الاسرار، ص۲۳۳-۲۳۴، تهران، بی‌تا.
امام‌ خمینی حکومت‌های غیرتوحیدی منحرف و حاکم بر ملت‌های جهان را استثمارگر و سلطه‌جو معرفی کرده، ریشه‌ استثمارگری این قدرت‌ها را به خوی استکباری آنان برمی‌گرداند به اعتقاد ایشان استثمارگران با استفاده از غفلت و بی‌خبری برخی زمامداران کشورها ذخایر و منابع آنان را به یغما می‌برند. از عوامل زمینه‌ساز برای استثمار، ضعف خودباوری و اراده و ازدست‌دادن هویت و شخصیت مردم ستمدیده و مستضعف است. امام خمینی مبارزه با استثمارگران را در شمار دستورهای قرآن برشمرده و معتقد است چنانچه مسلمانان به قرآن کریم روی‌آورند و از مکاتب انحرافی دوری کنند از غارتگری و استثمار سلطه‌جویان و مستکبران جلوگیری خواهند کرد.
[۱۴] خمینی، روح‌الله، دانشنامه امام خمینی، ج۱، ص۶۷۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰.


۴ - فهرست منابع



الاقتصاد الاسلامی؛ اقتصادنا؛ انقلاب تکاملی اسلام؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم؛ ترتیب کتاب العین؛ تفسیر التحریر و التنویر؛ تفسیر المراغی؛ تفسیر المنار؛ تفسیر من وحی القرآن؛ تفسیر نمونه؛ تهذیب الاحکام؛ جامع‌البیان عن تأویل آی القرآن؛ رسالة‌الاسلام؛ غررالحکم و دررالکلم؛ الفرقان فی تفسیر القرآن؛ فرهنگ اصطلاحات معاصر؛ فرهنگ فارسی؛ فقه القرآن، راوندی؛ فی ظلال القرآن؛ کشف‌الاسرار و عدة الابرار؛ لسان‌العرب؛ مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن؛ معجم مقاییس‌اللغه؛ مفردات الفاظ القرآن؛ المیزان فی‌تفسیر‌القرآن.

۵ - عناوین مرتبط



استثمار (قرآن)استثمار برده (قرآن)استثمار بنی اسرائیل (قرآن)استثمار در جاهلیت (قرآن)استثمار در عصر جاهلیت (قرآن)استثمار زناناستثمار زنان (قرآن)استثمارگران (قرآن)منشأ استثمارعدم مشروعیت استثمارزمینه استثمار (قرآن)نجات از استثمار (قرآن)

۶ - پانویس


 
۱. ترتیب‌العین، ص‌۱۲۱.
۲. لسان‌العرب، ج‌۲، ص‌۱۲۶.
۳. التحقیق، ج‌۲، ص‌۲۸، «ثمر»
۴. فرهنگ فارسی، ج‌۱، ص‌۲۴۱.
۵. فرهنگ اصطلاحات معاصر، ص‌۶۱‌
۶. شعراء/سوره۲۶، آیه۲۲.    
۷. سوره نساء، آیه ۱۹.    
۸. المیزان، ج‌۱۰، ص‌۳۶۴‌-۳۷۰.
۹. المیزان،ج‌۱۸، ص‌۳۲۷
۱۰. خمینی، روح‌الله، صحیفه امام، ج۱۲، ص۵۰۴-۵۰۵، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۹.    
۱۱. خمینی، روح‌الله، صحیفه امام، ج۱۰، ص۴۷۶-۴۷۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۹.    
۱۲. خمینی، روح‌الله، کشف الاسرار، ص۲۰۸، تهران، بی‌تا.
۱۳. خمینی، روح‌الله، کشف الاسرار، ص۲۳۳-۲۳۴، تهران، بی‌تا.
۱۴. خمینی، روح‌الله، دانشنامه امام خمینی، ج۱، ص۶۷۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰.


۷ - منبع



دائرة المعارف قرآن کریم، برگرفته از مقاله «استثمار».    
• دانشنامه امام خمینی، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰ شمسی.






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.