تغیر مسیر یافته از - ابوالفدا
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

ابوالفداء





«ابوالفداء» الملک المؤید عمادالدین اسماعیل بن علی بن محمود بن محمد بن عمر بن شاهنشاه بن ایوب بن شادی بن مروان (۶۷۲- ۷۳۲ ق)، مورخ و جغرافی دان و امیرحماه. لقب او ابتدا الملک الصالح بود که پس از مدتی به الملک المؤید تغییر یافت، ولی در غرب او را بیشتر با کنیه ابوالفدا می‌شناسند.


۱ - معرفی اجمالی



ابوالفدا که از خاندان ایوبیان بود، نیای بزرگ او شاهنشاه برادر صلاح الدین ایوبی بوده است- در دمشق تولد یافت. در آن زمان خانواده او به سبب ترس از حمله تاتارها حماه را ترک گفته و به دمشق آمده بودند.
وی در ۱۲ سالگی همراه پدر و پسر عمش، المظفر محمود ثانی امیرحماه در محاصره و فتح دژ مرقب و بیرون راندن صلیبیان از آن دژ شرکت جست. همچنین هنگامی که ۱۶ ساله بود، در پیکار برای بیرون راندن صلیبیان از طرابلس شرکت نمود و در ۶۹۱ ق، در فتح قلعه روم به فرماندهی الاشرف خلیل بن سلطان قلاوون، شرکت داشت. در ۶۹۷ ق در لشکرکشی به ارمنستان صغیر تحت فراندهی لاچین، سلطان مملوک که گویا همراه صلیبیان به فلسطین آمده و سپس جانب مسلمانان را گرفته و تا مقام سلطانی ارتقاء یافته بود، مشارکت داشت.

۲ - مناصب



وی از ۶۹۸ ق و در زمان الناصر جانشین لاچین با ممالیک رابطه کامل برقرار نمود و تا پایان زندگی به آنان وفادار ماند. وی در ۶۹۸ ق، هنگامی که حکومت ایوبیان در حماه قطع شد، به خدمت فرمانروایان آن سرزمین و به دیگر سخن، به خدمت ممالیک مصر درآمد و حمایت الناصر محمد بن قلاوون را جلب نمود. در ۷۰۱ ق، در دومین حمله ممالیک به ارمنستان و نیز جنگ با مغولان در آسیای صغیر شرکت داشت. در همین ایام، نخستین بار به قصر سلطان در قاهره رفت و با احترام مورد پذیرایی قرار گرفت و دو سال بعد با داشتن حق جانشین موروث به نیابت حماه منصوب گردید و از آن پس در کاخ خود سکنی گزید و اغلب برای شرکت در مراسم باشکوه به قاهره می‌رفت.

۳ - کسب لقب الملک المؤید



وی چند بار روانه مکه و زیارت بیت الله الحرام شد و گاه در این سفرها، الناصر سلطان مصر را همراهی می‌کرد که یکی از این سفرها در ۷۱۹ ق بوده است. وی بار دیگر در لشکرکشی به آسیای صغیر شرکت کرد. او چند بار برای به دست آوردن حکومت حماه تلاش کرد و سرانجام در ۱۷ محرم ۷۲۰ ق، الملک المؤید لقب گرفت و بر همه فرمانروایان سرزمین شام برتری یافت.

۴ - دوران فرمانروایی



هنگام اقامت در مصر از سلطان اجازه گرفت که امارت حماه در خاندان او باقی بماند و پس از وی پسرش به امارت آنجا منصوب گردد. وی هنگام سفر مصر، به اسکندریه رفت و در مجالس پذیرایی با شکوه از شخصیت‌های مهم از جمله سفیر خایمه دوم پادشاه آراگون و نیز سفیر خان مغول حضور یافت. سپس همراه سلطان به مصر علیا سفر کرد و از شهر دندره در ساحل چپ رود نیل دیدن نمود. وی اواخر عمر را به آرامی در حماه گذرانید و در همانجا درگذشت.
ابوالفدا و اخلاف او مدتی دراز بر مسند قدرت باقی نماندند. پس از او پسرش ناصرالدین محمد در ربیع الثانی ۷۲۳ ق به جای پدر نشست و در ۷۴۱ ق درگذشت. در ۷۴۲ ق نوه‌اش به سبب اوضاع و احوال آن زمان توانست تنها عنوان امیر را برای خود محفوظ دارد، ولی در ۷۵۸ ق با مرگ او دوران فرمانروایی دودمان ابوالفدا بر حماه به پایان رسید.

۵ - محل دفن



آرامگاه ابوالفدا در جامع الدهشه (یا جامع الحیایا) که خود آن را بنا کرده بود، برجاست.

۶ - آثار



زندگی پرتحرک و اداره امور دولت، مانع از آن نبود که ابوالفدا به تالیف آثار در زمینه‌های مختلف بپردازد، چنانکه وی دارای آثار بسیاری در زمینه تاریخ، جغرافیا، صرف و نحو، حدیث، فقه، ادبیات، طب و نیز ادیان است. از آثار او المختصر فی اخبار البشر، تقویم البلدان، الکناش، العروض و الاطوال، نظم الحاوی الصغیر، الموازین، التبر المسبوک فی تواریخ الملوک، مختصر اللطائف السنیة فی التواریخ الاسلامیة و شرح نظم الکافیة را می‌توان نام برد.

۷ - عناوین مرتبط



تقویم‌البلدان

۸ - منبع


نرم افزار جغرافیای جهان اسلام، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.