صفر

صفر
دومین ماه تقویم هجری قمری
اطلاعات کلی
نام‌های دیگر صفرالمظفّر، صفرالخیر
ماه قبل محرم
ماه بعد ربیع الاول
در سنت دینی
دعاها زیارت اربعین
از ماه‌های حرام نمی‌باشد
مناسبت‌ها و وقایع رحلت حضرت محمد(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع)، شهادت امام رضا(ع)، اربعین امام حسین(ع)، ولادت امام کاظم(ع)
سنت‌های عرفی پیاده‌روی اربعین

صَفَر، صفرالمظفّر یا صفرالخیر دومین ماه قمری است.

صفر به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن است که در اين ماه بازارهایى در یمن به پا می‌شد كه آنرا صفرى مي‌گفتند و از آنجا آذوقه مي‌گرفتند و هر كه به بازار نمی‌رسيد از گرسنگى هلاك می‌شد، برخی نیز گفته‌اند: چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم (به دلیل اینکه از ماه‌های حرام بود) از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند.

جایگاه

پس از ماه محرم، این ماه نیز ماه حزن و اندوه شیعیان است. رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) و اربعین امام حسین (ع) در این ماه قرار دارند.

معروف است كه ماه صفر به خصوص چهارشنبه آخر آن نحس است، اما در اين مورد روايتى نداريم.

برخی با استناد به روایت پیامبر اسلام که «هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او مى‌دهم.»، ماه صفر را شوم قلمداد کرده، پایان آن را به یکدیگر تبریک گفته و آمدن ربیع الاول را جشن می‌گیرند. در حالی که این روایت در کتب روایی به عبارتی متفاوت در تجلیل از شخصیت اباذر غفاری آمده‌است و ارتباطی با نحوست ماه صفر ندارد. و برخی از علمای شیعه و سنی سند آن را معتبر ندانسته‌اند.

در برخی مناطق رسم است که برای گرفتن حاجت، در پایان صفر هفت شمع روشن کرده و هفت مسجد را در می‌کوبند. این کار پایه دینی نداشته و از خرافات است.

اعمال ماه صفر

اعمال ماه صَفَر
اعمال مشترک
  • خواندن دعای: یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ.
روز سوم
  • خواندن دو رکعت نماز در ركعت اوّل، سوره حمد و فتح، و در ركعت دوم، سوره حمد و اخلاص، پس از نماز صد مرتبه صلوات، صد مرتبه "اَللَّهُمَّ الْعَنْ الَ اَبي‏ سُفْيانَ"، صد مرتبه استغفار
روز بیستم

وقایع مهم ماه صفر المظفر

محرم صفر ربیع‌الاول
۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷
۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴
۱۵ ۱۶ ۱۷ ۱۸ ۱۹ ۲۰ ۲۱
۲۲ ۲۳ ۲۴ ۲۵ ۲۶ ۲۷ ۲۸
۲۹ (۳۰)
نوشتار اصلی: وقایع ماه صفر المظفر

برخی از وقایع مهم ماه صفر عبارتند از:

پانویس

  1. مسعودی، ج۲، ص۱۸۸.
  2. مسعودی، ج۲، ص۱۸۸.
  3. میرداماد، الرواشح السماویة، ۱۳۱۱ق، ص۲۰۲.
  4. صدوق، علل الشرایع، ۱۳۸۵ش، ص۱۷۶.
  5. جعفری، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، ج۱۰، ص۴۵۶.
  6. قاری، الموضوعات الکبری، ص۳۲۴.
  7. شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۷۴.
  8. ابن داوود حلی، الرجال، ۱۳۴۲ش، ص۱۶۴؛ طبری، تاریخ الطبری، دار التراث، ج۷، ص۱۶۰؛ ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ۱۳۸۵ق، ج۵، ص۲۲۹.
  9. طبری، تاریخ الطبری، دار التراث، ج۷، ص۱۶۰ و۱۸۰؛ ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ۱۳۸۵ق، ج۵، ص۲۲۹ و۲۴۲.
  1. شیخ صدوق در علل الشرایع نقل کرده روزى پیامبر(ص)در مسجد قبا در جمعی از اصحابش نشسته بودند و فرمود اولین کسى که بر شما وارد شود اهل بهشت است، اصحاب که این کلام را شنیدند برخى از آنها از جا برخاسته و بیرون رفتند و هر کدام سعی داشتند زودتر از دیگرى به مسجد برگردد تا اولین نفر محسوب شده و اهل بهشت گردد، پیامبر که متوجه شدند خطاب به جماعت باقیمانده فرمودند: به زودى جماعتى بر شما وارد مى‌شوند که هر یک بر دیگرى پیشى مى‌گیرد، آن که بشارت به من دهد که ماه آذار خارج شده اهل بهشت مى‌باشد، جماعتى که بیرون رفته بودند، بازگشتند و در میان ایشان ابوذر بود، رسول خدا(ص)فرمودند: در چه ماهى از ماه هاى رومى هستیم؟ ابوذر گفت یا رسول الله ماه آذار خارج شده‌است.پیامبر(ص) فرمود من خود این را مى‌دانستم، اما خواستم این جماعت بدانند که تو مردى از اهل بهشت هستى

منابع

  • مسعودی، علی بن الحسین، مروج الذهب و معادن الجوهر، تحقیق، داغر، اسعد، قم، دار الهجرة، چاپ دوم، ۱۴۰۹ق.
  • شیخ صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، قم، کتاب فروشی داوری، ۱۳۸۵ش.