زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

کیهان کلهر  موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و نوازنده اهل ایران است که به واسطه همکاری با هنرمندان بزرگ ایرانی و غیر ایرانی دارای شهرتی جهانی است و حتی برای فعالیت‌های خود تاکنون موفق به دریافت جایزه معتبر «گرمی» و جایزه هنرمند برتر سال در فستیوال جهانی موسیقی «وومکس» شده است. ساز تخصصی کیهان کلهر کمانچه است و افزون بر آن تنبور، سه‌تار و شاه‌کمان نیز می‌نوازد.


زندگی و تحصیلات کیهان کلهر


کیهان کلهر در خانواده کُرد زبان و اصالتاً کرمانشاهی، در سال ۱۳۴۲ و در شهر تهران زاده شد. کلهر از سن ۵ سالگی به موسیقی روی آورد و پس از چند سال آموزش و تمرین، در دوره نوجوانی تبدیل به یک نوازنده حرفه‌ای شد. در سال‌های تحصیل کیهان در دوره اول دبیرستان، خانواده کلهر بار دیگر به کرمانشاه مراجعت کردند و او نیز به واسطه مهارت در نوازندگی توانست به گروه ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه بپیوندد. با شروع جنگ تحمیلی، خانواده کیهان کلهر مجدداً به تهران بازمی گردند و کیهان نیز فعالیت‌های موسیقی خود را در تهران ادامه می‌دهد. کیهان کلهر در ابتدا مدتی را با گروه «شیدا» به همکاری پرداخت، اما در ادامه تصمیم گرفت تا برای تحصیل در رشته موسیقی راهی خارج از کشور شود. در ابتدا به ایتالیا رفت و سپس به دانشگاه کارلتون اتاوا در کشور کانادا رفت و در نهایت توانست با درجه کارشناسی ارشد آهنگسازی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شود. هنگامی که کیهان کلهر در خارج از کشور بود، منزل پدری او در تهران هدف موشک ارتش بعث عراق قرار گرفت و پدر، مادر و برادر او کشته شدند. کیهان کلهر پس بازگشت کوتاه مدتی به ایران در سال ۱۳۷۳، بار دیگر و برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا، در سال ۱۳۷۴ راهی کانادا شد.

افتخارات

کلهر برای آلبوم «بی تو به سر نمی‌شود» و «فریاد» که با همکاری حسین علی‌زاده و خوانندگی محمدرضا شجریان اجرا شد، نامزد جایزه گرمی شد.

در سال 2004، آلبوم بین‌المللی «باران» که با گروه غزل اجرا شد، نامزد دریافت جایزه‌ی گرمی برای بهترین موسیقی سنتی ملل شد. کیهان کلهر در این آلبوم نوازندگی کمانچه، حسین‌خان نوازندگی سی‌تار و ساندیپ داس نوازندگی طبلا را به عهده داشتند.

آلبوم «مرا به خانه بخوان» یا «Sing me home» محصول گروه جاده ابریشم در سال 2016 به یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های موسیقی تبدیل شد و در صدر جدول موسیقی کلاسیک بیلبورد قرار گرفت. این آلبوم 13 قطعه دارد که در آن نوازندگان و هنرمندان کشورهای مختلف هنرنمایی می‌کنند. آلبوم مرا به خانه بخوان در سال 2016 نامزد دریافت جایزه‌ی گرمی شد و در سال 2017 که پنجاه و نهمین مراسم اهدای گرمی تشکیل شد، موفق به دریافت جایزه‌ی گرمی برای بهترین موسیقی جهانی شد.

کیهان کلهر در سال 2018 برنده جایزه‌ی بین‌المللی ایزاک اشترن شد. این جایزه به دلیل دستاوردهای انسان‌دوستانه هنرمندان از طریق موسیقی در جهان، اهدا می‌شود.

کلهر در سال 2019 به دلیل تسلط و ذوق هنری خود در نواختن کمانچه و همکاری‌های مختلف برای ترویج موسیقی سنتی در دنیا، برنده‌ی جایزه جهانی وومکس شد. این جایزه هر سال به کسانی که دستاوردهای ویژه‌ای در موسیقی بین‌المللی کسب می‌کنند، اهدا می‌شود.

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.