زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

پیاده روی

امروزه در تمام جوامع ورزشی و پزشکی ثابت شده که پیاده‌روی صحیح برای سلامت بدن مفید است. پیاده‌روی نوعی ورزش کم‌خطر با اثرات قطعی در تقویت خلق‌وخو و دارای توانایی اثبات شده برای کاهش افسردگی می‌باشد. علاوه ‌بر این، مطالعات نشان داده‌اند کشورهایی که پیاده‌روی در آن‌ها رایج است، نسبت ‌به کشورهایی که برای حمل‌ونقل به خودرو متکی هستند، میزان چاقی کمتری را تجربه می‌کنند. به‌ عبارت دیگر، پیاده‌روی می‌تواند شما را هم شادتر و هم سالم‌تر کند. البته نحوه صحیح پیاده روی هم بسیار اهمیت دارد. اگر به درستی پیاده‌روی نکنید، ممکن است به زانوها و کمر خود آسیب بزنید.

فواید پیاده روی

تقویت قلب : پیاده روی به بهبود سلامت قلب کمک می کند. دانشمندان ایرلندی گزارش داده اند که راه رفتن بهترین ورزش برای افراد بی تحرک به خصوص بزرگسالان، برای کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی است. مردان و زنان 65 ساله یا مسن تر که حداقل 4 ساعت در هفته راه می رفتند، کمتر در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند . بنابراین، مطمئن شوید که 4 ساعت در هفته پیاده روی کنید تا از بیماری های قلبی و عروقی در امان باشید.

کمک کننده در کاهش وزن : پیاده روی یک ورزش عالی است و به کاهش وزن کمک می کند . دانشمندان آمریکایی آزمایشی را طراحی کردند که در آن بیماران چاق با هم قدم می زدند پس از 8 هفته، وزن آن ها بررسی شد و بیش از 50 درصد از شرکت کنندگان به طور متوسط 5 پوند وزن از دست دادند. بنابراین ممکن است ایده خوبی باشد که به جای رانندگی با اتومبیل، به مقصد نزدیک پیاده روی کنید.

تنظیم فشارخون با پیاده روی : پیاده روی می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. آزمایشی روی افراد مبتلا به فشار خون بالا انجام دادند، جایی که 83 شرکت کننده هر روز به مدت 12 هفته 10،000 قدم را پیاده طی می کردند. در پایان 12 هفته، آن ها افت قابل توجهی در فشار خون و افزایش بنیه داشتند حتی اگر قادر به تکمیل کردن 10000 قدم در روز باشید، باید هر روز 60 دقیقه راه بروید تا میزان فشار خون را چک کنید.

از دیگر فواید پیاده روی میتوان به بهبود گردش خون، کاهش خطر دیابت ، استحکام استخوان، تقویت  ماهیجه ها، بهبود هضم و گوارش، بهبود عملکرد ایمنی بدن ، جلوگیری از زوال عقل، تاخیر در سالخوردگی، کاهش استرس و بهبود حافظه اشاره کرد.

قلب و تاثیرات مثبت پیاده روی بر آن

قلب یک انسان بالغ معمولی، در هر سال حدوداً ۴۴ میلیون بار می‌تپد و در هر روز، قلب شما ۱۵۴۴۴ لیتر خون را به سرتاسر بدنتان می‌فرستد. قلب، یک ماهیچه است و برای قویتر کردن آن لازم است تا آن را ورزش دهید (همان‌طور که هر ماهیچه دیگر بدنتان را ورزش می‌دهید)

اما بد نیست بدانید که بدن هر فرد، حتی یک دونده بسیار کارآزموده، در برخی موقعیت‌های معین، بی هوازی کار می‌کند. برای نمونه، در یک بازی فوتبال در مواقعی که به ناگهان در تعقیب توپ با تمام قوا حرکتی انفجاری انجام می‌دهید بدن به‌طور بی هوازی انرژی تولید می‌کند. با این وجود، هرچه شما از نظر بدنی آماده‌تر شوید، بدن دیرتر به مرحله تولید بی هوازی می‌رسد؛ به این حد اصطلاحاً «آستانه بی هوازی» گفته می‌شود. «آستانه بی هوازی» به نقطه‌ای اطلاق می‌شود که بدن وارد مرحله تولید انرژی به روش بی هوازی می‌شود.

دلیلی که باید آستانه غیرهوازی خود را بالا ببرید این است که اگر انرژی تان را عمدتاً از منابع غیرهوازی تأمین کنید، نمی‌توانید هیچ فعالیتی را برای مدتی طولانی ادامه دهید. ذخیره انرژی غیرهوازی (بسته به اینکه چه قدر از نظر بدنی آماده باشید) تنها می‌تواند بین ۵ تا ۶۴ ثانیه دوام آورد.

محققان بر این باورند که همین محصول جانبی (اسید لاکتیک)، علت دردناکی و گرفتگی ماهیچه‌ها پس از انجام یک ورزش سنگین است. در اینجا نیز بسته به اینکه آمادگی بدنی تان چقدر باشد، بدن تان به یک یا بیش از یک روز استراحت نیاز دارد تا بتواند اسید لاکتیک را به اجزایش تجزیه کند و به این شکل، اسید لاکتیک از بین برده شود.  البته نباید فراموش کرد که قدری گرفتگی و درد ماهیچه‌ها پس از فعالیت، طبیعی است و بخشی از فرایندی است که برای آماده شدن از نظر بدنی باید سپری کنید. به تدریج که خودتان را تمرین دهید، خواهید دید که با بازدهی بیشتری (یعنی هوازی تر) می‌توانید فعالیت کنید و قادر به انجام فعالیت‌های دشوارتری نیز شده‌اید.

پیاده روی صحیح

پیاده روی آن طور که ما تصور می کنیم نیست و همانند سایر ورزش ها به دقت و توجه نیاز دارد. در هنگام پیاده روی به نکاتی باید توجه کرد که در ادامه صحبت خواهیم کرد و آن طور که فکر می کنید یک راه رفتن معمولی نیست و اگر می خواهید به نتیجه برسید باید آن را درست و اصولی انجام دهید. در هنگام شروع پیاده روی به مدت 20 دقیقه با سرعت معمولی راه بروید.

عده ای از افراد به دلیل مشکلات و بیماری های خاصی که دارند، ممکن است نتوانند پیاده روی کنند که این افراد می توانند در استخر به این کار بپردازند. در هر دو صورت شما باید حتما نکاتی را که در پیاده روی وجود دارد را رعایت کنید. برای حفظ سلامتی خودبه ورزش نیاز دارید، حتی اگر مشغله کاری زیادی داید و وقت نمی کنید به باشگاه بروید، پیاده روی بهترین گزینه است که برای هر سنی مناسب است.

برخی از افراد پیاده روی را ورزش به حساب نمی آورند که این یک باور غلط است و پیاده روی همانند سایر ورزش ها یک رشته ورزشی محسوب می شود و بهترین ورزش هوازی برای چربی سوزی است، به شرطی که درست انجام شود.

 برای پیاده روی اصولی صحیح حالت بدن اولین قدم برای راحتی و کسب انرژی در پیاده روی است. حالت صحیح بدن در هنگام راه رفتن به شما کمک می‌کند تا درست و عمیق نفس بکشید، عضلات مرکزی بدن شما درگیر شوند و از عضلات پا و باسن خود برای داشتن یک پیاده‌روی مطلوب استفاده کنید. همچنین این کار عاملی برای جلوگیری از قوز کردن و خمیدگی است که بسیاری از افراد در محل کار و هنگام استفاده از تلفن همراه دچار آن هستند. حالت بد راه رفتن می‌تواند باعث ایجاد درد پس از پیاده‌روی شود؛ در حالی که حالت درست راه رفتن تسکین‌بخش درد خواهد بود. بنابراین در شروع هر پیاده‌روی چند ثانیه برای تنظیم حالت راه رفتن خود وقت بگذارید. صاف بایستید و پاهای خود را با فاصله مناسبی کنار هم قرار دهید. انگشتان پا را می‌توانید کمی زاویه دهید اما باید به سمت جلو باشند.

پشت خود را قوس ندهید. به جلو یا عقب خم نشوید. ریسمانی را تصور کنید که به بالای سر شما وصل شده است به گونه‌ای که ریسمان شما را از ناحیه لگن بلند می‌کند تا صاف بایستید. شکم خود را کمی منقبض و ماهیچه‌های مرکزی ناحیه شکم خود را درگیر کنید. این کار به حفظ وضعیت مناسب در هنگام راه رفتن کمک می‌کند. به سمت پایین و جلوی پاهایتان نگاه نکنید. چشمان خود را به فاصله ۳ تا ۶ متری خود متمرکز کنید؛ در این صورت هم می‌توانید موانع پیش رویتان را ببینید و هم از وارد شدن تنش به نیمه بالایی بدن جلوگیری کنید. اگر به سمت پایین و پاهای خود نگاه کنید، به قسمت بالایی کمر و گردن شما فشار غیر ضروری وارد خواهد شد.



منابع

سایت تبیان

ویکیپدیا

سایت خبرگزاری مهر

خبرگزاری ایرنا

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.