زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در عملیات شهید سلیمانی چه اتفاقی افتاد

بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ و دقیقا همزمان با زمان ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، ۱۳ فروند موشک بالستیک «فاتح-۳۱۳» و «قیام» در عملیاتی به نام «شهید سلیمانی» از یکی از پایگاه‌های نیروی هوافضای سپاه در آنگونه که رسما اعلام شد در این عملیات از دو سامانه موشکی بالستیک «قیام» و «فاتح-۳۱۳» استفاده شد که هر دو سامانه از نظر دقت اصابت از جمله موشک‌های نقطه‌زن ایران محسوب می‌شوند.

جمهوری اسلامی ایران این حمله موشکی را پاسخ به حمله آمریکا به فرودگاه بغداد در عملیات آذرخش کبود دانست که منجر به شهادت قاسم سلیمانی و همراهانش شد. این عملیات در ساعت ۱:۲۰ بامداد یعنی همان ساعت هدف قرار گرفتن خودروی حاج قاسم سلیمانی و چند ساعت قبل از دفن پیکر مطهر او انجام شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین به جز حمله به پایگاه عین الاسد، از حمله موشکی به پایگاه نظامی التاجی آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل در منطقه کردستان عراق نیز خبر داد.

آسیب ها و تلفات عملیات شهید سلیمانی

بنابر گزارش پنتاگون، هیچ آمریکایی در این حمله کشته نشده‌است. مقامات امنیتی عراق نیز از عدم تلفات نیروهای عراقی در این حمله خبر داده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی رسمی خود مدعی شد که هیچ‌یک از نیروهای آمریکایی یا عراقی در این حمله آسیبی ندیده‌اند. ترامپ همچنین آسیبهای وارده به تأسیسات و ساختمانها را ناچیز دانست. به گزارش رویترز براساس ارزیابی‌های اطلاعاتی، ایران به‌طور عمدی طوری هدف‌گیری کرده بود که نیروهای آمریکایی را مورد اصابت قرار ندهد. نوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت «به نظر من کاری که انجام دادند به شدت دقیق و برنامه‌ریزی شده بود و آنها عمداً از کشتن آمریکایی‌ها خودداری کردند و به نحوی آنها بدون هیچ تلفات انسانی قدرت نمایی کردند»

علاوه بر آمریکایی‌ها، دیگر نیروهای حاضر در پایگاه، استرالیا، کانادا، دانمارک، فنلاند، لیتوانی، نروژ، و لهستان هم تأکید کردند که به نیروهای آنان در این حمله هیچگونه آسیبی وارد نشده‌است. محمد بارکیندو، دبیرکل اُپک نیز اعلام کرد به تأسیسات نفتی عراق آسیبی وارد نشده‌است. حاجی زاده گفت «اگرچه ما در این عملیات دنبال کشتن کسی نبودیم، با این حال در طی این عملیات حتماً ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند».

موشک های مورد استفاده در عملیات شهید سلیمانی

آنگونه که رسما اعلام شد در این عملیات از دو سامانه موشکی بالستیک «قیام» و «فاتح-۳۱۳» استفاده شد که هر دو سامانه از نظر دقت اصابت از جمله موشک‌های نقطه‌زن ایران محسوب می‌شوند.

خانواده فاتح را می‌توان نقطه‌زن‌ترین خانواده موشک‌های ایرانی برشمرد که در نمونه‌های مختلف و با کاربری های متعدد از جمله دریایی ( خلیج فارس و هرمز-۱) ضد رادار(هرمز-۲) و زمینی (فاتح-۱۱۰ و فاتح-۳۱۳) توسعه یافته‌اند. با توسعه این خانواده از موشک‌های سوخت جامد، نمونه های دیگری چون فاتح مبین با برد ۵۰۰ کیلومتر، ذوالفقار با برد ۷۰۰ کیلومتر و آخرین نمونه از خانواده موشک‌های فاتح، موشک دزفول با برد ۱۰۰۰ کیلومتر تولید شده است.

در طراحی موشک نقطه‌زن فاتح-۳۱۳ علاوه بر سبک‌سازی بدنه با استفاده از الیاف کربن، نسل پیشرفته‌ای از پیشرانه‌های سوخت جامد مرکب نیز استفاده شده است. مهمترین مزیت استفاده از سوخت های جامد مرکب، پایداری احتراق و شعله در موتور سوخت جامد است.غرب کشور شلیک شد و راهی پایتخت نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه، یعنی پایگاه عین‌الاسد در ۱۷۰ کیلومتری غرب بغداد شد.

تاثیر راهبردی عملیات شهید سلیمانی

تأثیر عمیق‌ این حمله ، شکستن هیبت ابرقدرتی بود که به واسطه برخورداری از انبوه ادوات نظامی، نیرو، وجود پایگاه‌های مختلف نظامی در نقاط مختلف جهان و بهره‌مندی از بیشترین بودجه دفاعی، بزرگترین قدرت نظامی جهان محسوب می‌شود.

در واقع حمله نظامی ایران به بزرگترین پایگاه ارتش تروریست آمریکا در عراق بیش از آنکه به لحاظ نظامی و «جنگ سخت» ارزشمند باشد، زمینه‌ساز توفیق فرهنگی و موفقیت انقلاب اسلامی در جنگ نرم بود و القای باور «ما می‌توانیم» به کشور‌های اسلامی و به‌خصوص نیرو‌های جبهه مقاومت را می‌توان دلیلی بر این امر برشمرد. کما اینکه امروز ثمرات این حادثه بزرگ را در عرصه نبرد جبهه مقاومت با رژیم کودک‌کش صهیونیستی و آمریکای سلطه‌گر می‌توان مشاهده کرد.

واکنش ها به عملیات شهید سلیمانی

رهبر معظم انقلاب این حمله را یک سیلی محکم به آمریکا توصیف کردند و افزودند که انتقام واقعی زمانی گرفته می شود که آمریکایی ها از منطقه خارج شوند.جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حملات موشکی بامداد به پایگاه‌های آمریکا در عراق گفتند: «بحث انتقام بحث دیگری است؛ حالا دیشب یک سیلی به اینها زده شد. این مسئله دیگری است. آنچه که برای مقابله مهم است، کارهای نظامی به این شکل، برای آن قضیه کفایت نمی‌کند. آنچه مهم است، این است که باید حضور فساد برانگیز آمریکا در این منطقه منتهی و تمام شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد در صورت پاسخگویی آمریکا، هر کشوری را که مبدأ حمله به ایران باشد، مورد حمله قرار خواهد داد.

محمدجواد ظریف در توییتی نوشت:  ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی که از آن حمله علیه مقام‌های ارشد ما انجام شده بود را هدف قرار داد. ما به دنبال تشدید تنش یا جنگ نیستیم، اما از خودمان در برابر هر تهاجمی دفاع می‌کنیم.

عباس نیل‌فروش معاون عملیات سپاه در این باره گفت که موشک‌های شلیک شده «دقیقاً به اهداف مورد نظر اصابت کرده» و آمریکا قادر به انحراف یا انهدام هیچ‌کدام از آنها نشده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در توییتی با نوشتن «همه‌چیز خوب است!»، گفت که ارزیابی خسارات در دست انجام است و اعلام کرد که در صبح روز حمله، بیانیه‌ای منتشر خواهد کرد.

«هری کیزیانس» مدیر مطالعات دفاعی اندیشکده آمریکایی «مرکز منافع ملی» در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» در این باره گفته  است: اگر ایالات متحده تلاش می‌کرد که جلوی یک حمله موشک بالستیک ایرانی‌ها را بگیرد (شاید می‌توانست) اما ما نمی‌توانیم جلوی همه موشک‌های ایران را بگیریم حتی اگر ما تک تک پدافند دفاع موشک بالستیکی که ما در جهان داریم را به خاورمیانه بیاوریم، قادر نخواهیم بود که جلوی ایرانی‌ها را بگیریم.


منابع

 خبرگزاری فارس

خبرگزاری تابناک

خبرگزاری دفاع مقدس

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.