زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

روز پدر

روز پدر یکی از بزرگترین روز های جهانی محسوب می شود که هنوز هم در کشورهای مختلف تاریخ های متفاوتی دارد. روز پدر روزی است که در آن نقش پدران را در خانواده به پاس می دارند و حتی در کتاب های تاریخی هم به روز پدر اشاره شده است. در دنیای مدرن امروزی، همه به روز پدر اهمیت می دهند. در ایران تا پیش از انقلاب و در زمان حاکمیت پهلوی ، روز تولد رضا خان ، به عنوان روز پدر قلمداد می شد. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، زاد روز امام اول شیعیان ، حضرت علی ابن ابی طالب (ع) به عنوان روز پدر تعیین شد. همچنین در بین زرتشتیان عزیز نیز روز پدر در جشن شهریورگان گرامی داشته می شود.

دلیل نامگذاری ولادت امام علی(ع) به عنوان روز پدر

شیعیان نیز هر ساله روز سیزدهم رجب را به دلیل زادروز وصی نبی مکرم اسلام امیر مؤمنان و پیشوای مسلمان، نخستین امام شیعیان حضرت علی (ع) که به عنوان روز پدر نام گرفته است از پدران خود که علاوه بر همت برای تأمین معاش زندگی در تربیتی و نشان دادن راه و رسم زندگی به فرزندان نیز نقش پررنگی دارند از آنها تشکر کرده و این روز را جشن میگیرند.

در برخی روایات، واژه «اَب» به معنای پدر، برای حضرت رسول صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام و به معنای پدران معنوی امت اسلام آمده است . پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) در روایتی خود و امام علی (ع) را پدران امت اسلام قلمداد نمود و فرمود: «أنا و علیٌّ أبوا هذه الاُمّة»، یعنی: «من و علی پدران این امت هستیم» بدین جهت روز میلاد خجسته حضرت امیر مؤمنان (ع) به روز پدر نامیده شده است.

همان گونه که در برابر پدران جسمانی خویش وظایفی چونان فرمان پذیری، فروتنی، محبت، سپاس مندی، احسان، بزرگداشت و... داریم، در برابر این پدران معنوی نیز چنان وظایفی را بر عهده داریم. البته حقوق این پدران معنوی بسیار گسترده تر و پاسداشت آن بسی سخت تر است؛ زیرا سعادت دنیایی و اخروی که ره آورد اسلام است و زندگی ما را سرشار ساخته، همه دستاورد رنج ها، تلاش ها و مجاهدت های آن عزیزان است. همچنین با از دست دادن پدر جسمانی، فرزند یتیم می شود و در چرخه زندگی آفت ها می بیند. با گُسست معنوی، اعتقادی و عملی از پدران معنوی نیز انسان، بی هدف، بی راهنما و بی پناه می شود.

پیشینه جهانی روز پدر در ملل گوناگون

روز پدر در آلمان

در آلمان نسبت به دیگر کشورهای جهان متفاوت است. روز عروج مسیح به آسمان به عنوان روز پدر در نظر گرفته شده‌است (روز سه شنبه، چهل روز پس از عید پاک). این روز، یک تعطیلی رسمی است .

روز پدر در آمریکا

در آمریکا روز پدر در سومین یکشنبه ماه ژوئن جشن گرفته می‌شود. این روز اولین بار در ۱۹ ژوئن ۱۹۱۰ در اسپوکین گرامی داشته شد.

روز پدر به شکل امروزی آن از سوی سونورا اسمارت داد زاده آرکانزاس ایجاد شد. پدر او ویلیام جکسون اسمارت، یکی از کهنه سربازان دوران جنگ داخلی آمریکا بود، او به تنها شش فرزندش را در اسپوکین بزرگ کرده بود.دختر او سونورا، بسیار تحت تاثیر تلاش‌های آنا جارویز برای جا انداختن روز مادر قرار گرفته بود، برای همین او روز ۵ ژوئن زادروز پدرش را به عنوان روز پدر معرفی کرد اما آمادگی لازم برای برگزاری مراسم بزرگداشت را نداشت درنتیجه مراسم به سومین یکشنبه ژوئن منتقل شد.

خیلی زود ویلیام جنینگ برایان به صورت غیر رسمی از این مراسم حمایت کرد. در ۱۹۱۶ خانواده وودرو ویلسون رئیس جمهور وقت نیز برای او مراسم بزرگداشت روز پدر را برگزار کردند. در ۱۹۲۴ کالوین کولیج رئیس جمهور آن دوران پیشنهاد کرد که روز پدر به عنوان یک روز ملی شناخته شود.

روز پدر در اسپانیا

روز پدر  به اسپانیایی در روز جشن یوسف مقدس، در ۱۹ مارس گرامی داشته می‌شود. در این روز مقدس، بانک‌ها و بسیاری از مغازه‌ها تعطیل اند.

روز پدر در استرالیا

مردم در استرالیا، در اولین یکشنبه سپتامبر روز پدر را گرامی می‌دارند، این روز تعطیلی عمومی نیست. هر ساله در ۳۲ شهرستان ایالت ویکتوریا برای بزرگداشت پدرها و نشان دادن اهمیت نقشی که آن‌ها در تربیت فرزندان دارند، جشنی برگزار می‌شود و به پدران برگزیده «جایزه پدر سال» داده می‌شود.

روز پدر در ایتالیا

در ایتالیا، مطابق سنت‌های کاتولیک روم، روز پدر در ۱۹ مارس، روز یوسف مقدس گرامی داشته می‌شود. این روز یک تعطیلی عمومی نیست.

روز پدر در پاکستان

در پاکستان روزی به نام روز پدر وجود ندارد. تنها آن‌هایی که از آمریکایی‌ها تاثیر گرفته‌اند به پیروی از آن‌ها سومین یکشنبه  ژوئن را به عنوان روز پدر گرامی می‌دارند.

 روز پدر در ژاپن

در ژاپن در سومین یکشنبه  ژوئن روز پدر گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل عمومی نیست.

روز پدر در کانادا

روز پدر در کانادا در سومین یکشنبه ماه ژوئن گرامی داشته می‌شود، این روز یک تعطیلی عمومی نیست. معمولا افراد در این روز، روز خود را با پدر خانواده سپری می‌کنند، جشن کوچکی می‌گیرند و هدیه می‌دهند.

روز پدر در کره

در کره، روز پدر و مادر در ۸ مه هر سال گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل رسمی نیست.

روز پدر در مالزی

در مالزی در سومین یکشنبه ژوئن روز پدر گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل عمومی نیست.



منابع

سایت حوزه دات نت

خبرگزاری تسنیم

سایت ویکیپدیا

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.