زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

11 سپتامبر 2001  چه اتفاقی افتاد ؟

11 سپتامبر 2001 رویداد مهمی است که تاریخ جهان را دگرگون کرد؛ به تعبیر کارشناسان و صاحب نظران، انفجار برج‌های دوگانه در آمریکا طرحی برای تغییر موازنه قدرت بود. هر چند یک حمله تروریستی بزرگ، دلخراش و ناراحت کننده بود و کشته شدن هزاران انسان بیگناه در این حادثه موجب تاثر و تالم خاطر مردم جهان شد. اما حملات 11 سپتامبر از چهرۀ حقیقی آمریکا پرده برداشت و آمریکای واقعی را به جهان معرفی کرد.

در صبح آن روز، 19 تن از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری-مسافربری را ربودند. برخورد یك هواپیمای مسافربری برخواسته از فرودگاه «بوستون» با طبقه‌ی هفتاد و پنجم ساختمان شمالی برج‌های دوقلوی مركز تجارت جهانی، دنیا را مات و مبهوت كرد. انفجارهای نیویورك آمریكا در محله‌ منهتن در ساعت 45/8 به وقت محلی (ساعت 20/17 به وقت تهران) در 11 سپتامبر 2001 (20 شهریور 1380) به وقوع پیوست. در حالیكه تعجب همراه با ترس همه را فرا گرفته بود، هواپیمای دوم در ساعت 03/9 به طبقه‌ شصتم برج جنوبی ساختمان‌های دوقلو اصابت كرد. وحشت آمریكا را فرا گرفته بود كه هواپیمای سوم، بعد از گذشت 35 دقیقه، ضلع‌ جنوبی پنتاگون را منهدم كرد. مدتی بعد اعلام شد كه هواپیمای چهارم كه گویا قصد انهدام كاخ سفید یا كنگره‌ آمریكا را داشته است در ساعت 10 صبح در پنسلوانیا سقوط كرده است. این که نیروی هوایی آمریكا، آن را ساقط كرده بود یا عامل دیگر باعث سقوط شده بود، روشن نگردید.

نود (90) دقیقه‌ بعد، با رسیدن درجه‌ حرارت به 800 درجه‌ سانتیگراد (درجه‌ ذوب فولاد) برج‌ها، به كلی فرو ریختند.

اولین هواپیما 000/80 لیتر و دومی 000/90 لیتر بنزین داشتند. برج‌های دوقلو با 110 طبقه و 420 متر ارتفاع، شهر عمودی لقب گرفته بودند. روزانه 000/50 نفر كارمند در آن مشغول به كار بودند كه در ساعت ازدحام با حضور مراجعه كنندگان و جهانگردان 200 هزار نفر در آنها حضور می‌یافتند.

تعداد قربانیان این حملات به 2,974 نفر می رسید، که با در نظر گرفتن 19 هواپیماربا تعداد کشته‌های مجموع این حمله‌ها به 2,993 نفر می رسید. اکثر قربانیان این حملات مردم عادی و شهروندان بودند، که ملیت آنها 90 کشور مختلف را شامل می شد. به علاوه، مرگ حداقل یک نفر ناشی از قرار گرفتن در معرض گرد و خاک به وجود آمده از ویرانی دو برج نیز گزارش شد.

هواپیما ربایی

چهارهواپیما که از فرودگاه‌های لوگان اینترنشنال، دالاس اینترنشنال و نیوآرک به مقصد کالیفرنیا در پرواز بودند ، دزدیده شدند . دو فروند به ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی اصابت کردند، یک فروند با ساختمان پنتاگون برخورد کرد و دیگری در پنسیلوانیا سقوط کرد . این هواپیما احتمالاً به قصد تخریب ساختمان کاخ سفید‍‍ ربوده شده بود. اما به دلیل تاخیر و درگیری در حین کنترل هواپیما موفق به این اقدام نشد. در گزارش نهایی کمیسیون ۱۱ سپتامبر اعلام شده مسئولان دفاع هوایی پس از آنکه هواپیمای ربوده شده چهارم در ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد از وجود آن اطلاع یافتند که این اظهارات اولیه مقامات پنتاگون را رد می‌کند.

به گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر ، در زمان وقوع حادثه حداقل ۱۶ هزار نفر در محل بودند که به سرعت خود را نجات دادند .اما بیش از ۶٬۲۹۱ نفر نیز مجروح شدند

هواپیماربایان در مجموع ۱۹ نفر بودند ،که شامل ۵ نفر در پرواز شماره ۱۱ آمریکن ایرلاینز ،۵ نفر در پرواز شماره ۱۷۵ یونایتد ایرلاینز ،۵ نفر در پرواز شماره ۷۷ آمریکن ایرلاینز و ۴ نفر در پرواز شماره ۹۳ یونایتد ایرلاینز می‌شدند. ملیت هواپیماربایان را ۱۵ تبعه عربستان سعودی، ۲ تبعه امارات عربی متحده، یک تبعه مصر و یک تبعه لبنان تشکیل می‌داد.تیم عملیاتی حادثه ۱۱ سپتامبر تماماً عرب و عضو سازمان القاعده بودند.

اهداف تروریست‌ها در این عملیات حمله انتحاری به دو برج تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا) بود٬که به وسیله سه هواپیمای مسافربری انجام شد در طی این حوادث و در مجموع ۲۹۹۲ نفر (با احتساب هواپیما ربایان) کشته شدند.

دست‌های رو شده آمریکا در حادثه 11 سپتامبر

عده زیادی معتقدند كه هیچ دولت و سازمان و گروهی توان سازماندهی و اجرای چنان حمله‌ای را در آمریكا ندارد. سختی انجام چنین عملیاتی، ساختگی بودن آن را اثبات می‌نماید. فقط دولت آمریكا و یا صهیونیسم و موساد با توجه به نفوذی كه در ایالات متحده دارند می‌توانند چنین عملیاتی را انجام دهند. آنان استدلال می‌نمایند كه آمریكا در صدد ارائه‌ تصویر خشنی از اسلام و مسلمانان بود تا برای خودش فرصت جهانی ایجاد نماید، برج‌ها در جای نامناسبی قرار گرفته بودند و می‌بایست ظرف چهارسال آینده ویران شوند، 17 دوربین تلویزیونی، از حادثه فیلمبرداری كرده‌اند، گویا همه چیز از قبل هماهنگ شده بود و دولت آمریكا هیچ اقدامی جهت متوقف كردن هواپیماها انجام نداد. از سوی دیگر برخی معتقدند ممكن است سازمان موساد و صهیونیسم با هماهنگی دولت آمریكا یا به تنهایی آن را انجام داده باشند. صاحب برج‌ها یك یهودی بود و فقط با موافقت او چنین عملیاتی امكان‌پذیر بود و چهار هزار كارمند یهودی برج‌ها، در روز حادثه در مرخصی بودند. آیا مرخصی چهارهزار نفر بدون هماهنگی قبل امكان‌پذیراست؟ از سوی دیگر سازمان‌های یهودی با ایجاد دشمنی بین غرب و جهان اسلام و جلوگیری از اجرای هر طرحی از سوی آمریكا كه به نفع مسلمانان و فلسطینی‌ها باشد، بیشترین منفعت را عاید خودشان كردند.

هر چند 11 سپتامبر حادثه‌ای بی‌نظیر در جهان بود، اما غبار آن به حدی بود كه عامل واقعی حادثه شناسایی نشد. اگر هم القاعده عامل حمله بود، بعید نیست كه سازمان سیا و موساد آن را طراحی و هدایت كرده باشند، به خصوص موفقیت اولیه حمله و پس از آن سقوط هواپیمای چهارم، فرضیه‌ ساختگی بودن را بیشتر تقویت می‌نماید.

بعد از حادثۀ 11 سپتامبر، مقامات آمریکایی مظلوم نمایی را در دستور کار خود قرار دادند و پرچم مبارزه با تروریسم را برافراشتند و با این حربه غالب کشورهای جهان از جمله سازمان ملل متحد را با خود همراه نمودند و به بهانه نابودی القاعده و طالبان به افغانستان حمله و به آنجا لشگرکشی کردند و هزاران سرباز و نظامی خود و همچنین ناتو را در افغانستان مستقر نمودند!!

سالها بعد یعنی در دوران باراک اوباما، نظامیان آمریکایی "اسامه ‌بن لادن" را کشتند اما همچنان برای ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان باقی ماندند و بعدها اعلام کردند که ریشه تروریسم را در افغانستان خشکانده اند و دیگر خبری از القاعده و طالبان در آن کشور نیست، از همین رو 20 سال پس از لشگرکشی به افغانستان، وحشت زده و به اعتراف خودشان شکست خورده افغانستان را ترک و کشور را دو دستی تحویل طالبان دادند!! آنهم طالبانی که آمریکا برای سر اعضاء آن دهها میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

با خروج آمریکا از افغانستان، دنیا هم آمریکا را یک شکست خورده و یک ترسو که هرگز قابل اعتماد نیست نامید!! پس آمریکای قبل از حادثۀ 11 سپتامبر که شجاع و امن و ابرقدرت و کدخدای دنیا بود، به یکباره و بعد از حادثۀ 11 سپتامبر به آمریکای ترسو، وحشت زده و ناامن و شکست خورده که دیگر هیچ کشوری برای آن هم تره خرد نمیکند مبدل میشود!!



منابع

سایت پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

سایت فارس نیوز

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری تسنیم

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.