تغیر مسیر یافته از - اساس
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

اساس (مفردات‌نهج‌البلاغه)






اساس یکی از مفردات نهج البلاغه به معنای پایه و اصل می‌باشد و در بیان نورانی حضرت امیر (علیه‌السلام)، اهل بیت (صلوات‌اللّه‌علیهم) با همین کلمه معرفی شده‌اند.


۱ - مفهوم‌شناسی



اساس عبارت است از پایه و اصل.

۲ - توصیف آل پیامبر



امام علی (علیه‌السلام) در رابطه با آل محمد (صلی‌اللّه‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرموده‌اند: «لا یقاس بآل محمد (صلی‌اللّه‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) من هذه الامة احد... هم اساس الدین و عماد الیقین الیهم یفیء الغالی و بهم یلحق التّالی و لهم خصائص حق الولایة و فیهم الوصیة و الوراثة؛ هیچ کس از این امت با آل محمد (صلی‌اللّه‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) مقایسه و سنجیده نمی‌شود، آن‌ها اساس و پایۀ دین و ستون یقین‌اند، آدم غالی به آن‌ها بر می‌گردد و عقب مانده به آن‌ها لا حق می‌شود خصوصیت‌ها و برجستگی‌های حق ولایت برای آن‌هاست. وصی و وارث رسول (صلی‌اللّه‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) آن‌ها هستند.» تعبیر عجیبی است از اهل بیت (صلوات‌اللّه‌علیهم) است.

۳ - واژه‌شناسی



جمع اساس، آساس است. چنان‌که آن حضرت (علیه‌السلام) دربارۀ دین اسلام، فرموده: «فهو دعائم اساخ فی الحق اسناخها و ثبّت لها آساسها؛ اسلام ستون‌هایی است که خداوند پایه‌های آن‌ها را در حق ثابت کرده و اساس‌های آنها را استوار فرموده است.»
«ساخ» یعنی در شیء نرمی فرو رفت «اسناخ» به معنی اصول و ریشه‌هاست. در بعضی نسخ نهج البلاغه، به جای اساس «اسس» نقل شده است.

۴ - پانویس


 
۱. صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۴۷، خطبه۲.    
۲. صبحی صالح، نهج البلاغه، ص۳۱۴، خطبه۱۹۸.    
۳. جوهری، أبونصر، الصحاح‌ تاج اللغة و صحاح العربیة، ج۱، ص۴۲۳، بیروت، دار العلم للملایین، چ چهارم، ۱۴۰۷.    


۵ - منبع


قرشی بنابی، علی‌اکبر، مفردات نهج البلاغه، برگرفته از مقاله «اساس»، ص۵۰.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.