زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

گلندوک

گلندوک \ galandovak \ ، درگذشته از روستاهای دهستان لواسان کوچک، و امروزه از محله‎های شهر لواسان.
این محله با موقعیت °51 و ´39 طول شرقی، و °35 و ´50 عرض شمالی، در فاصلۀ 500‘ 3 متری پل لشکرک و در حدفاصل محله‎های شورکاب در غرب، بخارکلا در شرق، و جائیج در جنوب، و در مصب رودخانۀ کند قرارگرفته‎است. عمدۀ اراضی این روستا در دورۀ قاجار به شاهزاده‎ نظام‎الدوله تعلق داشت. فرزندان نظام‎الدوله، غلامعلی خواجه نوری و خانمها شرف‎الدوله و لقاء‎الدوله بودند. 
شرف‎الدوله همسر مؤید همایون بود که از رجال معروف دورۀ پهلوی اول محسوب می‎شد. او را پس از مرگش در باغ نظام‎السلطان ــ که از باغهای تاریخی شهر لواسان محسوب می‎شود ــ دفن کردند. دراین باغ در دورۀ قاجار مراسم عمومی جشنها، عزاداریها و سینه‎زنی برای امام حسین (ع) و مسابقات عمومی کشتی برگزار می‎شد. 
نظام‎السلطان در بخش شمال غربی این باغ برای خود خانه‎ای ساخته بود که هم‎اکنون نیز وجود دارد. این باغ با شمارۀ 134‘ 2، در تاریخ 21 / 7 / 1377 ش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. در باغ نظام‎السلطان درخت چنار کهن‌سال و بسیار بزرگی وجود داشت که گفته می‎شود بالغ بر 000‘1 نفر می‎توانستند در زیر سایۀ آن بنشینند. 
در سالهای پس از انقلاب اسلامی و به‎دنبال شکل‎گیری شهر لواسان و افزایش قیمت زمین در این ناحیه، باغ نظام‎السلطان به قطعات کوچک تقسیم شد و بارها درخت چنار کهن‌سال آن را آتش زدند. این اقدام موجب بر زمین افتادن تنه‎های قطور این درخت شد که امروزه تنها یکی از آن تنه‎ها سالم باقی مانده است، اما از خطر نابودی در امان نیست. در زیر این درخت چشمۀ آب گوارایی وجود داشت که تنها نشانه‎هایی از آن دیده می‎شود. 
محلۀ گلندوک دارای میدان کوچکی در خیابان اصلی و سرتاسری غرب به شرق (بلوار امام خمینی) است و امروزه مرکز شهر لواسان محسوب می‎شود.

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.