زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

نجارکلا

نجارکلا \ najjār-kolā \ ، از محله‎های شهر لواسان، حدفاصل گلندوک و قاضی‎آباد. 
این محله در شمال بلوار امام‌ خمینی (ره)، در شرق رودخانۀ کُند، و در ارتفاع متوسط 720‘ 1متری از سطح دریا واقع است.
نجارکلا تا پیش از دهۀ 1350 ش وجود نداشت. در شمال نجارکلا محدودۀ محصوری بود که به آن «قلعه» می‎گفتند. این مکان، قلعۀ نظامی یا مسکونی نبود، اما چون با دیوار نسبتاً بلندی محصور شده بود، به آن نام خوانده می‌شد. در آن زمان، قاضی‎آباد جزو اراضی نجارکلا بود و یک یا دو خانۀ مسکونی داشت که به آن قلعۀ قاضی‎آباد می‎گفتند و بر گرد آن دیواری کشیده شده بود. 
پس‌ از شکل‎گیری اولیۀ لواسان به عنوان شهر و توسعۀ روزافزون آن، شخصی به نام دکتر مؤتمنی اراضی نجارکلا را خرید و آن را به نام دخترش نازنین‎کلا نامید؛ اما این نام تداول نیافت و همان اسم نجارکلا بر سر زبانها باقی ماند. در دوران رشد و توسعۀ نجارکلا توسط دکتر مؤتمنی، جمعیت آن به حدود 15 خانوار افزایش یافت و افراد مراسم دینی خود را در حسینیه و مسجد گلندوک برگزار می‎کردند. پس‎از دهۀ 1350 ش و به‌خصوص پس‎از سالهای پیروزی انقلاب اسلامی، نجارکلا مانند دیگر محله‎های لواسان به سرعت رشد کرد و بر جمعیتش افزوده شد، به‎گونه‎ای که امروزه از پل لشکرک به لواسان که به آن توک‎مزرعه می‎گویند، تا باغ‎دره واقع در شمال محلۀ ناران، زمین خالی‌ای که در آن ساختمان احداث نکرده باشند، وجود ندارد.
اهالی نجارکلا و قاضی‎آباد درگذشته به کار کشاورزی و دامداری اشتغال داشتند. بخشی از زمینهای آنها با آب رودخانۀ کند آبیاری می‎شد و در آنها کشاورزی آبی رونق داشت، اما در بیشتر زمینهایی که در دامنۀ غربی کوه باغ‌دره و دامنه‎های جنوبی کوه کند واقع بود، کشاورزی به صورت دیم رایج بود. عمدۀ محصولات دیمی گندم و جو بود؛ اما کشت حبوباتی نظیر نخود، ماش و عدس که با خاک و آب‌وهوای آنجا سازگاری داشتند، نیز مورد توجه بود. امروزه نامهای نجارکلا و قاضی‎کلا برخلاف اسامی روستاهای حاشیۀ رودخانۀ جاجرود که فراموش شده‎اند، همچنان کاربرد عمومی دارند و به‎عنوان بخشی از شهر لواسان پذیرفته شده‌اند.

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.