زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

سینک

سینک \ sīnak \ ، روستایی در دهستان لواسان کوچک در بخش لواسان. 
این روستا در ˚51 و ´41 طول شرقی، و ˚35 و ´51 عرض شمالی، در ارتفاع 952‘1متری از سطح دریا، در غرب رودخانۀ افجه که اهالی روستای سینک به آن رودخـانۀ سینک می‌گـویند و در سینه‌کش شرقی تپه ـ ماهوری که به‌صورت یالی از کوه از شمال آبشار هنزک آغاز می‎شود و تا افجه ادامه دارد، در حدفاصل روستای هنزک در جنوب غربی، و روستای افجه در شمال ‌شرقی واقع شده است. فاصلۀ این روستا تا محلۀ ناران لواسان حدود 200‘ 2 متر، و فاصلۀ آن تا روستای افجه از طریق جادۀ آسفالتۀ موجود، حدود 300‘ 3 متر است.
در جنوب ‌شرقی و شرق روستای سینک و در آن سوی رودخانه، تپۀ محمدقلی، کوه سوروکه، و مزارع و مراتع هَمْبِستان، عَلان، چِکنه‎پله، خاک‎پاچان، و اِشْکَسه، و در منتها‌الیه شمال ‌شرقی روستا، کوه اِندار واقع است. تنها کوه شمال ‌غربی روستای سینک کوه سرلوئک نام دارد و روستا در این قسمت کشتزار و چراگاه ندارد.
جمعیت روستای سینک در تابستان 150 خانوار و در زمستان حدود 80 خانوار است. نام‌خانوادگی مردم روستای سینک بیشتر یونسی، خداوردی، حصارکی، رحمان‎دشتی، عابدینی، ناصری، مسعود سینکی، زرشکی، باقری، گرجی، رفیعی، قوامی، پرتوی و رشیدی است. 
مردم این روستا در گذشته به‎کار کشاورزی، به‎خصوص کشت محصولات دیم نظیر جو، گندم و حبوبات در مزارع و مراتع مشغول بودند و افزون بر آن به حرفۀ دامداری نیز اشتغال داشتند؛ اما در دهه‌های 1370 تا 1380 ش، بیشتر جوانهای روستا به شهرهای اطراف مهاجرت کرده، و به کارهای دولتی و خدماتی پرداخته‎اند. 
بخش عمدۀ زمینها و باغهای اطراف روستای سینک به افراد خوش‌نشین تهرانی فروخته شده است و آنان نیز برای گذراندن روزهای معدودی از سال در روستا و منطقۀ خوش‎آب‎وهوا اقدام به ساخت ویلاها‎یی در مِلک خود کرده، و از این‎رو رونق کشاورزی و باغداری در منطقه از میان رفته است. اکنون تنها پیرمردان روستا که شمار آنها از 15 تن تجاوز نمی‌کند، به کار باغداری اشتغال دارند و هرساله میزان محدودی از محصولات خود را که عمدتاً گیلاس، آلبالو، سیب و گردو ست، به فروش می‌رسانند. 
آب کشاورزی روستای سینک از طریق رودخانۀ افجه، و آب آشامیدنی اهالی از طریق چشمۀ خاله‎بهری و چشمۀ زمین هاشم‌آقا تأمین می‎شود که با لوله‌کشی به روستا می‌رسد. 
روستای سینک فاقد آثار تاریخی‎ ـ فرهنگی است و از بافت تاریخی آن، جز دو کوچه با حدود 8 ساختمان خشتی نیمه‌ویرانه، اثری بر جا نمانده است. حمام تاریخی روستا نیز در 1344 ش تخریب گردید، و به جای آن حمام جدید ساخته شد. امین‌الدوله، از رجال سیاسی زمان قاجار و صدراعظم مظفرالدین شاه، زادۀ سینک بود. این روستا در زمان فعلی فاقد هرگونه مکان آموزشی است و دانش‌آموزان آن به مدرسۀ محلۀ ناران لواسان می‌روند. به گفتۀ برخی از اهالی، نام سینک در گویش محلی به معنای پشه است. روستای سینک در جریان جنگ عراق با ایران، 6 تن شهید تقدیم میهن کرده است.

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.