زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه

اشویل

اشویل \ašvīl\، شهر و مرکز شهرستان بِنکِم، در قسمت غربی مرکز کارولینای شمالی (ایالات متحده). اشویل میان کوههای بلوریج، در محل تلاقی رودهای فرِنچ‌برود و سوانانُئا قرار گرفته است. این شهر ورودی شرقی «پارک ملی کوههای اِسموکی» و «قرارگاه سرخ‌پوستان چِرُکی»، و نیز مرکز اداری جنگلهای ملی کرُئِتَن، نانتاهالا، پیزْگا و یوهواری به شمار می‌رود. کوه میچِل (037‘ 2 متر)، که بلندترین قله در شرق رود میسی‌سیپی است، در نزدیکی این شهر قرار دارد. 
اشویل در 1794 م به‌کوشش بارتِن مسکون شد و به نام ماریس، از پشتیبانان مالی انقلاب آمریکا، ماریس‌تاون نامیده شد که بعداً به‌افتخار فرماندارش، به اشویل تغییر نام یافت. «راه‌آهن غربی کارولینای شمالی» در 1880 م به اشویل متصل شد و این شهر به‌عنوان بازاری برای دادوستد دام و تنباکو گسترش یافت. تولیدات صنعتی آن شامل پارچه، مبلمان و لوازم برقی است. این شهر همچنین از مراکز گردشگری در کوههای بلوریج به شمار می‌رود. 
شعبۀ دانشگاه کارولینای شمالی در اشویل در 1927 م به‌عنوان کالج اشویل ـ بیلْتمور تأسیس شد. در این شهر از محل تولد تامِس وولف، رمان‌نویس مشهور، به‌منزلۀ یادمان نگهداری می‌شود و مجموعه‌ای از نوشته‌های او نیز در «کتابخانۀ پَک مِموریال» وجود دارد. تامس وولف و نیز اُ. هِنْری (ویلیام سیدنی پُرتِر)، نویسندۀ داستانهای کوتاه، در گورستان این شهر به خاک سپرده شده‌اند. اشویل در 1883 م به عنوان شهر شناخته شد. 
جمع‍ (برآورد 1992 م) حوزۀ متروپلیتن: 220‘ 198 تن، (برآورد 2012 م) شهر: 000‘85 تن.

مآخذ

Americana, 2006; Britannica, 2008; Columbia, 6th edition; Encarta, 2008; Meyer, 1981; The World - Gazetteer, www.world-gazetteer.com. 

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.