زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

اسلو

اُسلو \ oslo\ (در نروژی: اوسلو\ uslu\ )، از 1624 تا 1925م: کریستیانیا، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر نروژ. اسلو استانی مجزا را نیز تشکیل می‌دهد. این شهر که در انتهای آبدرۀ اسلو، در جنوب شرقی نروژ قرار دارد، به‌سبب ویژگیهای طبیعی‌اش، از زیباترین شهرهای اروپا به‌شمار می‌رود.

مکان آغازین شهر اسلو در شرق رود آکِر بود. هارال هاردروده (هارالد سوم)، شاه نروژ، این شهر را در حدود سال 1050م، با نام اسلو، بنیاد نهاد و شاه هوکُن پنجم در حدود 1300م، آن را به اقامتگاه شاهان نروژ تبدیل کرد و دژ آکِرسهوس را در آنجا برپا ساخت. پس از آنکه اسلو در آتش‌سوزی 1624م ویران شد، کریستیان چهارم، شاه دانمارک ونروژ، در پناه دژ آکرسهوس در غرب شهر، شهری نو ساخت و آن را به نام خود، کریستیانیا نامید. 
در سدۀ 19م، کریستیانیا با جذب جمعیت شهرهای پیرامون خود، جای شهر بِرگِن در کرانۀ غربی نروژ را، به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر این کشور، گرفت. پس از اعلام استقلال پادشاهی نروژ از پادشاهی سوئد در 1905م، این شهر رونق و اهمیتی دوچندان یافت و در 1925م دوباره به نام کهن خود، اسلو نامیده شد. اسلو در جنگ جهانی دوم به اشغال نیروهای آلمانی درآمد. پس از جنگ، این شهر به‌سرعت گسترش یافت. در 1948م، شهر آکِر در نزدیکی اسلو به این شهر منضم شد و در دهه‌های بعد، شهرکها و حومه‌های مسکونی در پیرامون شهر، به‌ویژه در شرق آن، گسترش یافتند.
امروزه شهر اسلو به 3 بخش مرکزی، غربی و شرقی تقسیم می‌شود و حومه‌ها و شهرکهای اقماری بسیاری نیز دارد. این شهر مرکز بازرگانی، بانک‌داری، صنعت وکشتی‌رانی نروژ است و بندر آن بزرگ‌ترین و پر‌رفت‌و‌آمدترین بندر این کشور به شمار می‌رود. اسلو همچنین پیوستگاه شبکه‌های راه‌آهن، جاده‌ها و خطوط هوایی نروژ است. صنایع مهم این شهر عبارت‌اند از کشتی‌سازی، ساخت لوازم الکتریکی و الکترونیکی، کالاهای چوبی و فلزی و دیگر کالاهای مصرفی، صنایع شیمیایی، نساجی، ماشین‌سازی، چاپ، و فراوری مواد غذایی. گردشگری نیز نقش مهمی در اقتصاد اسلو دارد.
مهم‌ترین نهادهای فرهنگی نروژ در اسلو جای دارند. سالن اُپرای نروژ و چندین سالن بزرگ تئاتر، از جمله تئاتر ملی، در مرکز شهر واقع‌اند. دانشگاه اسلو (1811م) در برگیرندۀ موزه‌های دیرین‌شناسی، قوم‌شناسی و کانی‌شناسی است و کتابخانۀ آن برترین کتابخانۀ نروژ دانسته می‌شود. تالار همایشهای این دانشگاه، که با نقاشیهایی از ادوارد مونک، نقاش نامدار نروژی، آراسته شده است، مهم‌ترین تالار اسلو به شمار می‌رود.
 در منطقۀ تویِن در شرق اسلو، باغهای گیاه‌شناسی و چندین موزه، از جمله موزۀ مونک، قرار دارد که در آن، آثار ادوارد مونک نگه‌داری می‌شود. در شبه‌جزیرۀ بوگدُی در غرب این شهر نیز چندین موزه وجود دارد، از جمله فرام هوسِت که در آن، فرام ــ کشتی یخ‌شکن معروفی که فریدیوف نانسِن و روئال آمونسِن، کاوشگران قطب شمال و قطب جنوب، از آن استفاده کردند ـ نگـه‌داری می‌شـود، مـوزۀ کُن ـ تیکی کـه یـادگارهای سفرهـای اکتشافی تور هِـیِردال، انسان‌شناس نامدار نروژی، در آن به نمایش گذاشته شده است، و موزۀ کشتی‌رانی نروژ. از دیگر دیدنیهای اسلو می‌توان از دژ کهن آکرسهوس، کاخ پادشاهی (1848م) و ساختمان پارلمان نروژ (اِستورتینگ) نام برد.
طبیعت ویژۀ اسلو این شهر را مکان مناسبی برای ورزشهای زمستانی، به‌ویژه اسکی، ساخته است و هر ساله رقابتهای جهانی در رشته‌های گوناگون اسکی در این شهر برگزار می‌شود. بازیهای المپیک زمستانی نیز در 1952م در این شهر برگزار شد.
جمع‍ )برآورد 2007م): ح 000‘550 تن.

مآخذ

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.