زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

استیل

اِستیل \ [e]stil\ ، سِـر ریچِـرد (1672- 1729م/ 1082-1142ق)، مقاله‌نویس، نمایشنامه‌نویس و دولتمرد انگلیسی. 
استیل در دابلین در ایرلند زاده شد. او تحصیلات خود را در دانشگاه آکسفرد ناتمام رها کرد و نخستین کمدی‌‌اش را با عنوان «تشییع جنازه»، نگاشت که در 1701م با موفقیت چشمگیری به اجرا در‌آمد. او به توصیۀ جوزف اَدیسِن، در آغاز دوران سلطنت ملکه آن، به نویسندگی روزنامۀ رسمی لندن منصوب شد. کمدی «شوهر مهربان» (که ادیسن نیز تا حدودی در نگارش آن دخیل بود)، در 1705م، و «عاشق دروغ‌گو» در 1703م منتشر شدند. او در 1709م انتشار نشریۀ معروف تَتلِر را آغاز کرد. بیشتر مقاله‌های این نشریه را استیل با نام مستعار می‌نوشت، اما بسیاری از آنها هم به قلم ادیسن بود، یا او در نگارششان دست داشت.
در اوایل 1711م نشریۀ اسپِکتِیتِر جانشین تتلر شد و به شهرت بیشتری هم رسید. هنگامی که انتشار اسپکتیتر متوقف شد، استیل در مارس 1713 انتشار گاردیَن را آغاز کرد و در پی آن، در اکتبر همان سال، به انتشار نشریه‌ای با عنوان انگلیش‌مَن همت گماشت. در آن زمان، استیل که در اوت 1713 در مقام نماینده وارد پارلمان شده بود، از نظر سیاسی شخصیتی فعال به‌شمار می‌رفت. او در مارس 1714 به اتهام افترا زدن در آخرین شمارۀ انگلیش‌من، و در جزوه‌ای با عنوان «بحران»، از مجلس عوام اخراج شد.
استیل پس از آنکه جرج یکم به سلطنت رسید، سرپرست کمدیَنهای شاه، و صاحب عنوان رسمی سِر شد (1715م)، و بار دیگر به مجلس عوام راه یافت. او در اوایل 1720م انتشار نشریه‌ای با نام ثیِتِر (تئاتر) را آغاز کرد. 
استیل بازپسین کمدی‌اش را با نام «عاشقان آگاه» در 1722م نوشت و در مقدمۀ آن، نظریه‌اش را دربارۀ کمدی احساساتی بیان کرد تا از کمدی خنده در سنت عصر باز‌گشت فاصله بگیرد. این اثر او با استقبال رو‌به‌رو شد و تا بیش از 50 سال بعد، در این گونۀ ادبی، رقیبی جدی نداشت. 

مآخذ

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.