زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه

آسکاریس

آسکـاریس \ āskāris\ ، جنسـی از کرمهای راستـۀ آسکاریدیدا، از شاخۀ نَخسانان (کرمهای حلقوی یا نِماتودها)، که انگل رودۀ پستانداران گوناگون خشکی‌زی، به‌ویژه گیاه‌خواران‌اند. اینها معمولاً کرمهایی سفیدرنگ و بزرگ‌اند که ویژگی‌شان داشتن دهانی با 3 لب است. گونۀ آسکاریس لومبریکوئیدِس احتمالاً آشناترین انگل در انسان است. بیش از 25٪ انسانها آلوده به این انگل‌اند. کرمی کم و بیش همانند آن، که غالباً آسکاریس سوئوم خوانده می‌شود، در بدن خوک زندگی می‌کند. 
آلوده شدن انسان و دیگر پستانداران به آسکاریس لومبریکوئیدس، آسکاریاز خوانده می‌شود. این عفونت در پی بلعیدن تخمهای کرم آسکاریس پدید می‌آید که در آب و خاک مرطوب رشد می‌کنند و غذا و خاک را آلوده می‌سازند. کرمینه‌ها (لاروها)ی آسکاریس در رودۀ کوچک آزاد می‌شوند و از دیوارۀ روده می‌گذرند و به ریه‌ها می‌رسند؛ در آنجا ممکن است حساسیتی در میزبان پدید آورند که به التهاب ریه و تجمع مایع در آن بیانجامد. حدود 10 روز بعد، کرمینه‌ها با گذشتن از راههای تنفسی به لولۀ گوارش می‌رسند و در رودۀ کوچک به کرمهای بالغ تخم‌گذاری تبدیل می‌شوند که درازایشان به 15 تا 40 سانتی‌متر می‌رسد. عوارض وخیم و حتى مرگبار آسکاریاز از رخنۀ کرمینه‌ها به بافتهای حساس، مانند مغز، و رسیدن کرمهای بالغی ناشی می‌شود که در ساختارهای مختلف بدن، آبسه و مسمومیت پدید می‌آورند. 
آسکاریاز در جامعه‌های روستایی سراسر جهان وجود دارد و سالانه نزدیک به 20 هزار تن بر اثر آن جان خود را از دست می‌دهند. جمع‌آوری و دفع بهداشتی فضولات انسانی مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از آسکاریاز است. با داروهایی مانند پیپِرازین می‌توان این بیماری را درمان کرد. 

مآخذ
 

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.