زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

آسک

آسَک \ āsak\ ، یا اَسَک، نام منطقه‎ای شامل چند روستا و یک شهر باستانی (ابودلف، 90) در نزدیکی ارجان از نواحی اهواز (یاقوت، 53).
آسک در مسیر یکی از دو راه اصلی خوزستان به عراق (اصطخری، 94) واقع شده، که امروزه ویرانه‎های آن در شمال غربی زیدان کنونی، در دامنۀ کوه سمتِ شمال گُرگُری و غوله، و در 4 فرسنگی خلف‎آباد برجاست (امام شوشتری، 190). ظاهراً این منطقه در روزگار ساسانیان از نقاط آباد به شمار می‎رفته است، چه جغرافی‎نویسان از ایوان بلند آن برکنار چشمه‎ای، که روبه‌روی آن گنبدی به ارتفاع 100 ذرع قد برافراشته بوده است، سخن گفته‌اند و بنای آن را به قباد، پدر انوشیروان، نسبت داده‎اند (ابودلف، 90-91؛ یاقوت، 61). ابودلف که در 331-341ق/ 943-952م در ایران به سر می‎برده، نوشته است: «در آنجا یک مسجد، و در محوطۀ بیرون آن قبرستانِ جماعتی از مسلمانان است که در ایام فتوحات، آنجا شهید شده‎اند». همو دربارۀ گنبد بلند آنجا می‌نویسد: «گنبدی زیباتر و محکم‌تر از آن در جایی دیگر ندیده‎ام. بر درب غربی گنبد سنگ‌نوشتی به زبان پهلوی دیده می‎شود» (همان‌جا). با این‌همه، شگفت است که دیگر جغرافی‎نویسان سدۀ 4ق از آن یاد نکرده‌اند و تنها به ذکر نخلستان و شرح دوشاب معروف آن، که در آن روزگار به عراق صادر می‎شده است، سخن رانده‎اند (ابن‎حوقل، 29؛ اصطخری، 93).
شهرت آسک بیشتر به سبب جنگی است که میان خوارج، به 
سرکردگی ابوبلال مرداس ‎بن اُدَیّه، و سپاه عبیدالله ‎بن زیاد در این محل درگرفت (61ق/ 681م) و به شکست سپاه ابن‎‌زیاد انجامید (ابن‎اثیر، 94) و عیسی‎ بن فاتِک نیز در آن‎ باره شعری سرود (یاقوت، 53).
برخی از جغرافی‎نویسان از آتش بزرگی سخن گفته‌اند که همواره بر فراز کوهی، که آسک در دامنۀ آن بنا شده، فروزان بود (حدودالعالم، 137). از سخن مسعودی برمی‎آید که این آتش ناشی از سوختن نفت یا گاز در سطح زمین بوده است (ص 6-7). گمان اصطخری نیز این بوده، که سرچشمۀ این آتشْ نفت یا زفت است (ص 92)؛ ولی گویا این کوه در آن روزگار فعالیت آتش‎فشانی داشته، و تا همین اواخر نیز اندکی فعال بوده، و کمی دود و روشنایی از آن برمی‎خاسته است (امام شوشتری، همان‌جا).

مآخذ

ابن‎اثیر، الکامل، ج 4؛ ابن‎حوقل، محمد، صورة ‎الارض، ترجمۀ جعفر شعار، تهران، 1345ش؛ ابودلف، مسعر بن مهلهل، سفرنامۀ ابودلف در ایران، به‌کوشش ولادیمیر مینورسکی، ترجمۀ ابوالفضل طباطبایی، تهران، 1342ش؛ اصطخری، ابراهیم بن محمد، مسالک و ممالک، ترجمۀ کهن فارسی، به‌کوشش ایرج افشار، تهران، 1347ش؛ امام شوشتری، محمدعلی، تاریخ جغرافیایی خوزستان، تهران، 1331ش؛ حدودالعالم، چ ستوده؛ مسعودی، علی بن حسین، مروج الذهب، به‌کوشش یوسف اسعد داغر، بیروت، 1385ق/ 1965م، ج 2؛ یاقوت، بلدان، ج 1.

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.