زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

آرکانزاس

آرْکانْزاس [ārkānzās] (در انـگـلـیـسـی: آرْکِنْـسو)، از ایالتهای ایالات متحدۀ آمریکا که بـا 754‘ 137 کمـ 2 وسعت، از شمال به ایالت میسوری، از شرق به ایالتهای تِنِسی ومیسی‌سیپی، از جنوب به ایالت لویزیانا، از جنوب غربی به ایالت تکزاس و از غرب به ایالت اُکلاهُما محدود است. نام این ایالت برگرفته از نامی است که نخستین کاشفان فرانسوی بر سرخ‌پوستان کواپاو و رودخانۀ محل زندگی آنان نهاده بودند.

ویژگیهای محیط طبیعی

خطی که از گوشۀ جنوب غربی به‌گوشۀ شمال‌شرقی این ایالت امتدادیافته است، حدفاصل تقریبی مرتفعات واقع در غرب و شمال و بخشهای کم‌ارتفاع واقع در جنوب و شرق به‌شمار می‌رود. مرتفعات این ایالت به واسطۀ درۀ رودخانۀ آرکانزاس به دو قسمت تفکیک می‌شود که عبارت‌اند از شهرستان واشیتا در جنوب و دشت مرتفع اوزارْک در شمال. اراضی کم ارتفاع شامل دشت آبرفتی میسی سیپی در شرق و بخش غربی دشت ساحلی خلیج مکزیک در جنوب و منتهى‌الیه جنوب غربی است. این مرتفعات پوشیده از درختان سخت چوب و کاجهای جنگلهای ملی واشیتا و اوزارک است. بخش غربی آن دارای ذخایر وسیع زغال‌سنگ و گاز طبیعی است و پارک ملی مشهور هات اسپرینگْز(چشمه‌های آبگرم) در این ناحیه قرار دارد. تقریباً تمامی رودخانه‌های این ایالت دارای جهتی شمـال غربی ـ جنوب شرقی هستند و از طریق پیوستن به رودخانۀ آرکانزاس و رودخانۀسرخ، به رود میسی‌سیپی که مرز شرقی ایالت را تشکیل می‌دهد، فرومی‌ریزند. دشت‌آبرفتی میسی‌سیپی‌که بیشتر قسمتهای آن قبلاً باتلاق وسیعی را تشکیل می‌داد، در حال حاضر زهکشی، و در مقابل سیلاب محافظت شده است. این دشت حاصل‌خیزترین اراضی زراعی ایالت را در خود جای داده است. 
آب و هوای این ایالت به‌طور کلی در زمستان معتدل، و در تابستان بسیار گرم است و مقدار متعارف بارش سالانه حدود 250‘1 میلی‌متر است که در طول سال به نحو موزونی فرو می‌ریزد. تنوع زیاد خاک و ارتفاع در آرکانزاس موجب پیدایش گونه‌های گیاهی فراوانی شده است؛ حدود 200 گونۀ درختی در این ایالت وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از کاج، بلوط، گردوی آمریکایی، افرا، درخت اَنگُم (عنبرسائل)، زبان گنجشک، سرو و نارون. 
ایالت آرکانزاس درمسیر پرواز پرندگان مهاجر در طول رود میسی‌سیپی قرار دارد؛ مرغان آبی مهاجر و حدود 300 گونه پرندۀ بومی در برنجزارها و آبگیرهای شرق آرکانزاس توجه شکارچیان را به خود جلب می‌کند. گوزن، بلدرچین، اُپوسوم (ساریغ)، بوقلمون، سنجاب و خرگوش از فراوان‌ترین جانوران وحشی این ایالت به‌شمار می‌روند. دریاچه‌ها و رودخانه‌های ایالت نیز حاوی ماهیهای فراوانی است. 

ویژگیهای اجتماعی ـ اقتصادی

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.